Arbeidstidsavtalen: Krever at lærere får være lærere

I dag startet forhandlingene om en ny arbeidstidsavtale for lærere i skolen. Svært mange lærere forteller om et stadig påfyll av arbeidsoppgaver som gjør at lærere får dårligere tid til det pedagogiske arbeidet. – Dette må det bli slutt på, sier Aina Skjefstad Andersen.

Arbeidstidsavtalen for skoleverket, SFS 2213, er en særavtale for lærernes arbeidstid som forhandles direkte med KS. Den gjelder for alle kommuner i landet med unntak av Oslo.

Den nåværende arbeidstidsavtalen går ut ved nyttår, og i dag starter forhandlingene om en ny avtale. Partene møttes i Kommunenes hus.

Utdanningsforbundets forhandlingssjef Aina Skjefstad Andersen leder forhandlingene for forbundet, og er veldig klar på hva hun mener er viktigst denne gangen:

At lærere får være lærere.

Her er Utdanningsforbundets krav:

Sentral forbundsvis særavtale 2213 krav I

Stadig påfyll av nye arbeidsoppgaver

Er det én ting Utdanningsforbundet får mange tilbakemeldinger på, både fra enkeltmedlemmer og fra fylkeslagene, er det at det at det kommer et stadig påfyll av nye arbeidsoppgaver for lærerne. Mange av de nye oppgavene befinner seg i randsonen eller utenfor det som må betraktes som lærerens arbeidsoppgaver. Dette medfører at de øvrige kjerneoppgavene fortrenges, slik at læreren i praksis får mindre tid til det pedagogiske arbeidet med elevene.

Da fylkeslagene ga sine innspill til SFS2213, sa blant annet Utdanningsforbundet Telemark at «Altfor mye blir definert inn i annet elevretta arbeid enn det vi mener er intensjonen i avtalen». Utdanningsforbundet Nordland var enig i dette og la til at det var her skoen trykket mest.

– Lærere bør ikke utføre oppgaver som tilhører andre yrkesgrupper sitt fag- og kompetansefelt. Det er behov for en tydelig avklaring av hvilke oppgaver lærerprofesjonen har ansvar for, og hvilke oppgaver som må utføres av andre ansatte i skolen. Et viktig krav for oss er at begrepet «annet elevrettet arbeid» endres eller fjernes i SFS 2213, sier Skjefstad Andersen.

Dette må det bli slutt på! Lærere må få være det de er utdannet til; lærere. Aina Skjefstad Andersen, forhandlingsleder

Bekymret for oppfølgingen i store klasser i videregående opplæring

For to år siden fremforhandlet Utdanningsforbundet en ny arbeidstidsavtale for skoleverket. Da ble kontaktlærertiden for lærere i grunnskolen doblet for dem med over 20 kontaktelever, men det var dessverre ikke mulig å få til en tilsvarende løsning for lærere i videregående skole. Vi ønsker å følge opp dette i årets forhandlinger, men med en litt annen innretning:

Utdanningsforbundet krever redusert årsramme for lærerne med store klasser i videregående – nærmere bestemt for de med 28 elever eller flere i klassen.

– Det er stort sett i videregående opplæring at det er så store klasser, men i dag finnes det ingen bestemmelser i SFS 2213 som reduserer de negative konsekvensene av store elevgrupper i videregående opplæring. Det mener vi det er et stort behov for. God opplæring for elevene er avhengig av at lærere har tid til å tilpasse undervisningen til elevgruppene og følge opp den enkelte elev.

– Dersom elevgruppene blir for store og lærer får for mange elever å følge opp, vil opplæringen ikke kunne bli like god og oppfølgingen blir ikke like tett, sier Skjefstad Andersen.

Dette kan ikke norsk skole være bekjent av, mener forhandlingslederen.

– Noen elever er så uheldige at de havner i undervisningsgrupper som er svært store, og de får dermed ikke like god oppfølging fra lærer som elevene i mindre klasser gjør. Det er helt urimelig. Vårt krav vil kunne rette opp noe av denne skjevheten, sier Skjefstad Andersen.

Ønsker bedre livsfasetiltak

Det tredje og siste kravet Utdanningsforbundet stiller i årets arbeidstidsforhandlinger dreier seg om livsfasetiltak. Den overordnede intensjonen med livsfasetiltak er å få arbeidstakere til å stå lengre i jobb, men for lærere i skolen vil livsfasetiltak også ha betydning for inngangen til yrket.

– Livsfasetiltak de første yrkesårene kan være avgjørende for videre yrkesløp og på den måten være et godt tiltak for rekruttering til yrket og at flere blir værende i yrket.

– Samtidig har avgangsalderen for lærere økt de siste årene. Det er sannsynlig at dette har sammenheng med seniortiltak, som gir lette i arbeidssituasjonen. Livsfasetiltak er derfor viktig både for en god inngang og utgang av yrket. Vi mener at også at KS bør ha interesse av dialog om hvordan livsfasetiltak skal innrettes. Det er viktig for den enkelte og for samfunnet, avslutter Skjefstad Andersen.

Her finner du nåværende avtale:

SFS 2213 Arbeidstid skole