Utdanningsforbundet Innlandet støtter TV-aksjonen

Fylkesstyret i Utdanningsforbundet Innlandet har bevilget 3 kroner pr medlem, til sammen 37.000 kroner til årets TV-aksjon. Fylkeslaget oppfordrer medlemmer og tillitsvalgte til å bidra som bøssebærere på søndag.

Årets TV-aksjon arrangeres 22. oktober og går i år til Redd barna. Midlene som samles inn skal i år gå til Redd Barnas arbeid for å hjelpe krigsrammede barn, både i Norge og i andre deler av verden.

Randi Kristin Pettersen, fylkesstyremedlem i Utdanningsforbundet Innlandet, sitter i fylkesaksjonskomiteen for årets tv-aksjon. Hun forteller at pengene som samles inn i år vil gå til å gi mange barn mulighet til å leke, lære og leve i fred.

- Pengene som samles inn i årets aksjon vil blant annet gå til å gi barn mulighet til å gå på skolen. Midlene skal også brukes for å gjenforene barn med familien de har kommet bort fra gjennom krig, og å støtte tidligere barnesoldater. Det er viktig at barn som opplever krig og konflikt får hjelp til å håndtere vonde opplevelser og at de gis trygge lekeområder der barn kan utfolde seg. Årets tv-aksjon vil være viktig bidrag for at Redd Barna kan nå disse målene, sier hun.

Pengene skal fordeles mellom prosjekter i flere land.

- Det er prosjekter i Ukraina, Syria, Bangladesh, Sør-Sudan, DR Kongo og Norge som får midler fra årets aksjon. I Norge skal barn som har flyktet hit fra for eksempel Ukraina få hjelp til å få en aktiv fritid.  Krigen i Ukraina er veldig nær oss. Barn i Ukraina har tilbrakt i snitt 920 timer i tilfluktsrom under de mange luftangrepene det siste året. Mange er på flukt, både internt og ut av landet. I Ukraina vil Redd Barna arbeid for å gjenåpne skoler og gjøre det trygt for barn å være på skolen. Det gjør inntrykk å høre om utfordringer som barn i krigsherjede områder har, sier Randi.

Meld deg som bøssebærer

Fylkesstyret oppfordrer lokallag og klubber å bidra i aksjonen, enten gjennom økonomiske gaver eller å delta aktivt som bøssebærer.

- Det er fortsatt viktig å melde seg som bøssebærer. Det å gå rundt med bøssene er et svært viktig bidrag til Tv-aksjonen og gjør at det er mulig å nå ut til flere barn i krigsherjede områder. Vi vet at man i fjor samlet inn 96 millioner av de totalt 291 millionene som kom inn under aksjonen gjennom bøssene på innsamlingsdagen. Mange trenger denne påminnelsen ved at noen banker på døra, og man får mulighet til å gi mer informasjon om årets aksjon, sier hun.