Politisk vilje til «skjerme skolen for kutt» – i alle fall en stund til

Periodens siste fylkesting ble avholdt på Oppdal denne uken. Der ble økonomi et sentralt tema, og det ble gjort flere vedtak som er positive med tanke på de videregående skolenes økonomi.

På kort sikt så skal skolene få en ekstra tildeling utover det som ligger i dagens budsjett, for at skolene skal slippe å «gjennomføre høstvirkningen av det planlagte nedtrekket på 1,5 % for skoleåret 2023/2024».

Dette vedtaket ble gjort i forbindelse med behandlingen av tertialrapporten, som gir anledning til justeringer i inneværende budsjettår. Dette er et viktig grep, siden flere skoler allerede en stund har vært i gang med innsparinger og kutt, noe som presser rektorene, våre medlemmer og andre ansatte. Dette har derfor vært et sentralt innspill i Utdanningsforbundets møter med partigruppene i forkant av junitinget, og i innlegget i Trønderdebatt 14.juni.

I tillegg ble Økonomiplanen for 2024-2027 debattert, under behandlingen av det som kalles Utfordringsdokumentet. Planen peker på at det må kuttes over hundre millioner på utdanning per år i den neste perioden, både på grunn av høy gjeld og mindre penger til drift, og på grunn av at elevtallet går ned i store deler av Trøndelag. Dette vil kunne få konsekvenser for både skolestruktur og tilbudsstrukturen fremover.

Flertallet vedtok flere tillegg til Utfordringsdokumentet som gir positive føringer; «Kutt innenfor videregående opplæring vil kunne medføre at vi ikke når målene vi har satt oss om gjennomføring etter 5/6 år. I tillegg vil det kunne medføre økte utgifter til spesialundervisning, større frafall og økte hjelpebehov for våre ungdommer senere i livet. (…) For neste økonomiplanperiode ber derfor fylkestinget om at fylkesdirektøren legger opp til et budsjett til de videregående skolene uten vesentlige kutt.»

Det gjenstår å se om det nye fylkestinget som velges i september følger opp dette vedtaket, men det er positive signaler som Utdanningsforbundet kommer til å ettergå politikerne på. Hva som ligger i «vesentlige kutt» er ikke spesifisert.

Andre viktige tilleggsforslag som ble vedtatt;

·       Det må være en målsetting at nyansatte har lærerutdanning og at lærere uten lærerutdanning får muligheten til å få etterutdanning.

·       Det er behov for enda mer fagkompetanse i undervisningsstillinger, det må legges til rette for at fagpersoner som driver med undervisning kan få tilbud om etter- og videreutdanning.

·       Samtidig må det jobbes målrettet med å gjøre jobben som lærer i videregående attraktiv sånn at vi beholder de kvalifiserte lærerne som jobber i fylkeskommunen.

·       Det er viktig at vedtatt veiledningsordning for nyutdannede lærere videreføres.

Hele møtet i fylkestinget her

Saksdokumenter og vedtak fra fylkestinget her