Alle skal ha en anstendig pensjon

Fra mandag 17 oktober er Utdanningsforbundet i streik i PBL-området. Medlemmer i over 100 barnehager streiker for en anstendig pensjon.

Foreløpig er det ingen barnehager i Innlandet som er tatt ut i streik. Bente Kampesveen, kontaktperson barnehage i Utdanningsforbundet Innlandet, mener vi er ved et veiskille.

- Våre medlemmer i disse barnehagene, i hovedsak kvinner, tilbys ikke en pensjon som nesten alle andre ansatte i barnehagesektoren har. Det er ikke våre medlemmer som skal ta den økonomiske byrden med å få en sterkt forringet pensjonsavtale fordi PBL mener regjeringen ikke tar høyde for kostnaden. Vi mener at tilskuddet til pensjon er tilstrekkelig til å dekke tjenestepensjon og ny AFP. Nå går PBL på de ansatte i barnehagene og ikke regjeringen. Det mener jeg er uholdbart, sier Bente.

Pensjon er for mange et komplekst tema, og mange setter seg ikke godt nok inn i hvilken pensjonsavtale de har og hva man får ut av denne etter endt yrkesliv. Det bekymrer Bente.

- De som jobber i PBL vil tape flere titusener i pensjon årlig om ikke en pensjonsavtale kommer på plass. En felles rapport som partene gjennom partssammensatt utvalg har laget, viser at tapet vil være 50.000 kroner i året ved uttak av pensjon fra 62 år og over 43.000 kroner i året hvis man går av med pensjon fra 67 år. Og dette i en sektor som ikke akkurat er høytlønnet. Vi kan ikke være bekjent med så forskjellige pensjonsavtaler i en sektor som drives av offentlige midler, sier hun.

Det er økonomi til pensjon

PBL mener at det ikke er rom for å diskutere pensjon nå slik den økonomiske situasjonen er for mange barnehager. Det mener Bente er urimelig.

- Det haster faktisk med å få innført ny pensjonsordning. Det er slik at for hvert år innføringen av Fellesordningen med livsvarig AFP blir utsatt, så vil flere ansatte miste rettigheter til denne ordningen for alltid. Det er alvorlig, og det vitner om en arbeidsgiver som ikke vil ivareta viktige rettigheter for sine ansatte. Det er også slik at ansatte i PBL betaler en høyere andel av pensjonen sin selv gjennom trekk i lønn. Likevel skal de komme ut med en dårligere pensjon i den andre enden.  Det forstår jo alle at er helt urimelig, sier Bente.

Fylkesleder Thore Johan Nærbøe deler Bente sine betraktninger.

- Utdanningsforbundet, Fagforbundet og Delta står sammen om denne streiken. Det handler om helt grunnleggende rettigheter, nemlig pensjon. Vi burde ha kommet lengre i 2022 enn at arbeidsgivere legger ansvaret for barnehagenes økonomi over på hardtarbeidende kvinner ved å rane dem for pensjonsrettigheter som burde være en selvfølge. Ansatte som bruker yrkeslivet sitt til å ivareta, følge opp, vise omsorg for og legge til rette for viktig kompetanse hos barn, kan ikke og skal ikke bli avspist med en dårlig pensjonsordning. Dette er en viktig kamp å ta, sier Thore Johan.

Han forstår at streiken rammer barn og foreldre. Han ber allikevel om forståelse for at dette er en viktig kamp å ta.

- Det er aldri et ønske å streike. Vi vet vi rammer barn og foreldre som ønsker trygge og gode barnehager til sine barn. Denne streiken kunne vært unngått dersom PBL ikke forsøkte å løpe fra sine forpliktelser, inngått gjennom tidligere protokoller. Vi kan ikke sitte stille og godta at offentlige midler, som regjeringen sier skal dekke pensjonskostnader, ikke blir benyttet til dette. Penger mottatt av det offentlige, skal gå til det de er satt av til. Disse midlene skal ikke dekke andre kostnader eller gis i utbytte på bekostning av ansattes pensjonsrettigheter. Vi snakker om store beløp for en enkelt ansatt. Uten denne avtalen, kan ansatte miste over 50.000 kroner i pensjon. Vi snakker også her om en pensjon som er moderat i utgangspunktet. Dette er en verdikamp der vi til syvende og sist snakker om kvaliteten på det tilbudet barna i barnehagene skal få. Hvorfor skal høyt utdannet personell jobbe hos en arbeidsgiver som ikke vil gi dem anstendige lønns- og arbeidsvilkår, sier han.

Sitert

Avbildet: Thore Johan  Nærbøe