Landsmøte 2023

Utdanningsforbundets landsmøte ble avholdt den 6.-9. november på Lillestrøm. Landsmøtet er Utdanningsforbundets øverste myndighet, og gjennomføres hvert fjerde år. Her velges ledelse, resten av sentralstyret, representantskap, sentral valgkomite og kontrollkomite. Vårt overordnete politiske dokument “Vi utdanner Norge” blir også debattert, revidert og vedtatt.

Delegasjonen fra Troms har hatt fire travle og innholdsrike dager på Landsmøtet. Vi hadde med oss gode vedtak fra fylkesårsmøtet, samt innspill fra lokallag og fylkesstyret.

Landsmøtet er en viktig arena for politikkutforming for de fire neste årene, og mange viktige valg skal gjennomføres. Hvor viktig Landsmøtet er, vises også i form av dets gjester. Både Statsminister Jonas Gahr Støre, Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun og leder av Stortingets utdannings- og forskningskomite, Hege Bae Nyholt hilste til Landsmøtet.

Det var knyttet stor spenning til valget av ledelse. Delegasjonen hadde jobbet hardt for at vår egen Ann Mari Milo Lorentzen skulle bli valgt som 1.nestleder – og det ble hun etter forslag fra Troms I tillegg ble vår fylkesleder, Thomas Nordgård, valgt inn i Sentralstyret. Begge trer inn i vervene sine fra nyttår.

En viktig del av et landsmøte, er vedtektsendringer. For at et landsmøte skal kunne vedta ei endring av en vedtekt, trengs 2/3 flertall. Landsmøtet vedtok blant annet å vedtektsfeste nettverk for Voksenopplæring, en utvidelse av representantskapet og at en representant for sentralt pensjonistråd innkalles til sentralstyremøter.

Delegasjonen fremmet mange viktige endringsforslag til Vi Utdanner Norge, blant annet:

•  «Utdanningsforbundet skal bidra til forsoning, gjennom å aktivt arbeide for å rette opp arven etter fornorskningspolitikken. Utdanningssektoren skal være en arena for revitalisering av kvensk og samisk kultur og språk. Utdanningsforbundet skal arbeide for å ivareta andre nasjonale minoritetsspråk og kulturer i barnehage, skole og høyere utdanning.»
  • «En mer praktisk og variert skole vil fremme elevenes motivasjon, mestring, læring og utvikling på en bedre måte. Praktisk-estetiske fag må få bedre rammevilkår og en mer sentral plass i grunnskolen, og programfagene på de yrkesfaglige utdanningsprogrammene må styrkes.»

Landsmøtet som helhet vedtok blant annet:

• Intensjonen i frontfagsmodellen må etterleves, og en annen praktisering av modellen overfor offentlig ansatte er nødvendig.
  • Nasjonale prøver skal avvikles.
  • Elever i voksenopplæringen må få rett til kontaktlærer og stedlig rådgiver.
  • At minst 60 % av de ansatte i barnehager skal være barnehagelærere.
  • Utdanningsforbundet skal jobbe for å få på plass gode livsfasetiltak i arbeidstidsavtalene for barnehager.
  • Utdanningsforbundet vil arbeide for betydelige strukturelle og finansielle endringer i støttesystemet.
  • Det skal oppnevnes nasjonalt nettverk for voksenopplæring
  • Kunnskap om og synliggjøring av nasjonale minoriteter og urfolk må være en sentral del av alle lærerutdanninger.
  • Ny helhetlig vurderingspolitikk.
  • To viktige uttalelser om krigen i Gaza og om vold, trusler og trakassering mot ansatte i utdanningssektoren.
  • Utredning av nye tariffpolitiske virkemidler for å stoppe mindrelønnsutviklingen for lærere i skoleverket, og for å unngå kompetanseflukten fra barnehage. Uttelling for videreutdanning for lærere i barnehage må styrkes og formaliseres.
  • Utdanningsforbundet skal jobbe for at elevene sikres kvalifisert lærer i elevenes årstimer i faget.
  • Utdanningsforbundet vil jobbe for at pensjonsalderen i Norge ikke heves, for at barnehagelærere skal omfattes av særaldersbestemmelsene og for at levealdersjusteringen skal fjernes.
  • Utdanningsforbundet vil løfte frem betydningen av å si ifra når arbeidsmiljø og rammevilkår ikke er forsvarlig. Vi vil arbeide for at våre medlemmer og tillitsvalgte settes i stand til å forstå og bruke avviks- og forbedringssystem på en hensiktsmessig måte.