Foreldresamarbeid i barnehagen

Adrian er 2 år og går i barnehagen. Foreldrene hans har ønsket at han skal slutte å sove i barnehagen. De har tatt opp dette med Bjørg som er pedagogisk leder på avdelingen.

Tidligere kunne Adrian sove til han våknet, som regel en og en halv time. Nå har foreldrene ønsket at han skal slutte å sove fordi han er vanskelig å få til å sovne om kvelden, og han våkner også om natten.

Personalet har opplevd dette som vanskelig fordi Adrian viser tegn til å være svært trøtt utover dagen og de opplever ofte at han sovner sittende ved matbordet eller ute i sandkassen. Han blir svært lei og irritabel når han vekkes. Det har derfor ved flere anledninger hendt at personalet har løftet Adrian sovende over i vognen og latt ham sove. Foreldrene har etter hvert blitt opprørte over dette og igjen tatt opp med Bjørg at det nå er viktig at Adrian ikke sover i barnehagen fordi det ødelegger nattesøvnen hans hjemme. Når han ikke får en god nattesøvn vil det igjen resultere i at han er trøtt i barnehagen.

I dag skjedde det igjen at Adrian sovnet ved matbordet. Linda som er assistent på avdelingen prøvde å vekke ham og holde ham våken, Adrian gråt og viste tydelig at han var trøtt. Dette er en travel tid på dagen hvor de voksne har hendene fulle med måltid, stell, påkledning og legging av barn som skal sove. Etter gjentatte forsøk la Linda Adrian over i vognen og lot ham sove til hun var ferdig med å stelle og legge de andre barna som skulle sove, før hun vekket Adrian og tok ham med seg ut.
Det er Bjørg som har senvakt og nå er hun usikker på om hun bør fortelle foreldrene til Adrian at han har sovet litt. Det ble ikke lenge han sov, bare 20 minutter.

  • Hvilke etiske utfordringer møter personalet her?
  • Hva står på spill for den enkelte?
  • Hvilke handlingsalternativer har Bjørg?
  • Hva bør hun velge og hvorfor?

Hva mener du?

Foreldresamarbeid i barnehagen (pdf)