TV3: Med konflikthåndtering, arbeidstid og tilsetting på programmet

Utdanningsforbundet Agder har nylig avholdt del tre i skoleringen av nye tillitsvalgte.

Konflikthåndtering
Personalsaker er noen av de mest alvorlige sakene tillitsvalgte kan jobbe med, og som det kreves både kløkt og kunnskap for å kunne håndtere på en god måte. Utdanningsforbundet har en tillitsvalgtmodell som innebærer at en tillitsvalgt lokalt eller regionalt er den som følger opp medlemmets saker knyttet til lønns- og arbeidsvilkår. Dette er i samsvar med våre retningslinjer som sier at en konflikt skal løses så nær konflikten som mulig. Du kan lese mer om dette i denne lenka. Der finner du også retningslinjer for juridisk bistand.

Aktuelle brosjyrer:
Brosjyre: Rett til å varsle - hvordan går du frem?

Brosjyre: Mobbing - gjør noe med det.

Arbeidstid og tilsetting
Har en vikar krav på fast ansettelse etter 2 år?
Når må ledig stilling utlyses, og når kan man kreve fortrinnsrett?
Kan overtid avspaseres, og når har man rett på overtid?
Dette er bare noen av spørsmålene som var fremme angående tilsetting og arbeidstid.

Det var satt av god tid til å diskutere ulike case, samt dilemmaer og utfordringer som tillitsvalgte selv har erfart eller kan måtte ta stilling til.

Her kan du lese mer om tilsettinger

Her kan du lese mer om arbeidstid i skolen -  SFS 2213.

Her kan du lese mer om arbeidstid i barnehage - SFS 2201

Om skolering av nye tillitsvalgte i Utdanningsforbundet
Utdanningsforbundets tillitsvalgtopplæring er obligatorisk og består av 3-4 kurs på totalt inntil seks dager, avhengig av tariffområde.
Opplæringen er bygget opp med flere kurs i en trinnstruktur. To av kursene - TV1 og TV4 - er felles for alle tariffområder. De øvrige kursene er spesifikke for de ulike tariffområdene.
Alle kursene skal gjennomgås det første året som tillitsvalgt. Har du ikke fått tilbud om grunnskolering, ta kontakt med ditt lokallag