Hva mener partiene på fylkestinget om skole og utdanning?

Utdanningsforbundet Trøndelag har på vegne av våre medlemmer stilt seks spørsmål til partiene på fylkestinget foran høstens lokalvalg.

I undersøkelsen blir politikerne bedt om å ta stilling i spørsmål om tid til kontaktlærer, mangelen på kvalifiserte lærere, rett til tilgang på helsesykepleier for elevene, norm for lærertetthet i videregående skole, skolestruktur og inntaksordning. Se alle svarene, inkludert kommentarer i faktaboksene lenger ned i saken.

Dette er partiene enige med Utdanningsforbundet om:

• Kontaktlærere må få mer tid til jobben.
  • Elever i videregående skal få undervisning fra lærere som har lærerutdanning

Flertallet av partiene mener at dagens skolestruktur skal opprettholdes, og svarer “ja” på at de vil sikre at elevene får tilgang på helsesykepleier ved skolen hver dag. De fleste partiene støtter også at det bør innføres en norm for lærertetthet i videregående.

Partiene er delt i synet på om dagens nærskoleprinsipp bør videreføres i Trøndelag. Her svarer Høyre, Venstre, Fremskrittspartiet og Pensjonistpartiet “nei”, og kommenterer i svarene sine at de vil ha en inntaksordning med større valgfrihet for elevene. Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Senterpartiet, Kristelig Folkeparti og Miljøpartiet De Grønne vil videreføre nærskoleprinsippet.

Dette svarer partiene:

Ja.

Høyre støtter Utdanningsforbundet i at det er viktig med tilstrekkelige rammer for å nå de felles mål vi har for utdanningen, barn og unge. Fullføring av vgs er hovedmål for Høyre, og vi ønsker en organisering og struktur som best mulig gjør dette mulig innenfor de overordnede rammene som Fylkeskommunen gir.

Nei.

Høyre mener elevene bør gis økt valgfrihet til å velge den skolen og de utdanningstilbud de selv mener er best for seg. Å selv kunne velge sin fremtid, og dermed bli gitt et ansvar for den, vil øke den enkeltes motivasjon for å kunne fullføre. Gode skoletilbud i hele fylket vil sikre at alle får tilbud om skoleplass, og de aller fleste vil fremdeles kunne gå på sin nærmeste skole.

Ja.

Høyre ønsker en struktur som best mulig ivaretar de overordnede mål for samfunnet når det gjelder utdanning. Vi ønsker gode videregående skoler med brede tilbud i hele fylket, og vi vil gi flere skoler muligheter til å fremme egen profil i tråd med de ulike forutsetningene de ulike regionene har.

Støtter ditt parti at alle elever skal få undervisning fra en lærer med lærerutdanning?

Ja.

Høyre vil være en pådriver for at alle som jobber i den videregående skolen skal ha godkjent lærerutdanning.

Vil ditt parti sikre alle elever tilgang på helsesykepleier ved skolen hver dag?

Usikker.

Tilgang til helsesykepleier ved den enkelte vgs er i dag prisgitt vertskommunens prioriteringer. Et sterkere og bedre samarbeid mellom vertskommunene og fylkeskommunen vil i mer lik tilgang til helsesykepleier og gi muligheter for å bruke ressursene bedre til elevenes fordel. Høyre vil forsterke dette viktige samarbeidet slik at alle elever opplever å ha et godt tilbud, men vi kan ikke garantere på vegne av andre.

Nei.

Høyre støtter at det gjøres en grundig vurdering av hvordan økt lærertetthet kan bidra til at flere fullfører videregående skole. Slike normer kan imidlertid utfordre lokal beslutningsmyndighet. Høyre mener også at et normtall kan bidra til å svekke tilbudsstrukturen ved flere mindre skoler og dermed virke mot sin hensikt på flere andre måter.

Nei.

Dette må komme gjennom en statlig finansiering.

Ja.

Man trenger å sette inn andre ressurser innenfor sosial utvikling slik at kontaktlærer får frigjort tid til den faglige oppfølgingen.

Nei.

Venstre vil at elevene i større grad skal bestemme hvilken skole man vil gå på.

Usikker.

Dessverre har vi enkelte regioner som har lite ungdommer og dermed går dette ut over det faglige tilbudet som eleven har krav på. En kombinasjon av digital-/ oppmøte[1]undervisning kan kanskje hjelpe.

Ja.

Ett av de høyest prioriterte områdene for Venstre.

Ja.

Vi vet at lærertettheten dere skisserer vil gi økt læringsutbytte for elevene.

Ja.

Lærere med tid til oppfølging er en av de viktigste enkeltfaktorene for å lykkes med gjennomføring. For å støtte opp om dette, er det også viktig å bygge laget rundt eleven med yrkesgrupper med ulik kompetanse og fagbakgrunn.

Ja.

Nærskoleprinsippet sikrer at alle elever får mulighet til å gå på en skole nær hjemstedet. I tillegg er nærskoleprinsippet viktig for å opprettholde den desentraliserte skolestrukturen.

Ja.

Vi deler Utdanningsforbundets beskrivelse, og er glad for at vi står sammen i denne saken.

Ja.

Vi støtter og vil jobbe for at nyansatte lærere har lærerutdanning og at lærere som mangler nødvendig kompetanse får tilbud om etter- og videreutdanning.

Ja.

Vi vil styrke arbeidet med ungdommens psykiske helse i den videregående skolen, og vil jobbe for økt bemanning for skolehelsetjenesten i tråd med Helsedirektoratets anbefalinger for nasjonal bemanningsnorm. Målet er å ha en helsesykepleier på hver skole hver dag.

Nei.

Vi ønsker ikke at lærere skal ha for store klasser, og vil jobbe for god lærertetthet, men ønsker ikke å innføre en egen fylkeskommunal norm for dette.

Ja.

Undersøkelser viser at kun 5 % av kontaktlærerne sier de har nok tid til å følge opp elevene. Derfor har vi programfestet å doble tiden som er avsatt til kontaktlærerfunksjonen.

Ja.

Nærskoleprinsippet er viktig for å beholde og utvikle et godt tilbud til alle elever i videregående skole.

Ja.

En desentralisert skolestruktur er viktig for å skape utvikling i hele Trøndelag og bosetting i distriktene. Ingen videregående skoler skal legges ned og distriktsskolene skal bestå som egne enheter.

Ja.

Vi mener de som underviser skal ha godkjent lærerutdanning. Ansatte uten lærerutdanning skal ha rett til pedagogisk etter- og videreutdanning. Vi vil også fjerne absolutte karakterkrav i lærerutdanninga for å sikre mer variert kompetanse.

Ja.

Rødt vil ha økt bemanning av helsesykepleiere (minst én per 400 elever) og miljøarbeidere i videregående skole. Skolehelsetjeneste og rådgivningstjeneste skal være tilgjengelig ved behov.

Ja.

Vi har programfestet at det skal være flere lærere (maks gruppestørrelse på 20 elever pr. lærer på studieforberedende linje, maks 12 elever pr. lærer på yrkesfaglige linjer.

Ja.

Fremskrittspartiet har programfestet at minsteressursen til kontaktlærere må heves, og vil etablere en tilleggspott som kan fordeles ved særlige behov. Tidsressursen står ikke i forhold til kontaktlærernes arbeidsoppgaver, slik situasjonen er i dag. Dette må endres, for å gi elevene bedre oppfølging.

Nei.

Fremskrittspartiet mener at dagens ordning med nærskoleprinsippet er med på å forskjellsbehandle elever, ut ifra hvilken bostedsadresse de har. For elevene i Trondheim er det i dag større valgfrihet med tanke på videregående skoler, mens elever fra distriktet gjerne har én nærskole som de må forholde seg til. Fremskrittspartiet vil innføre fritt skolevalg, for å sikre valgfrihet for alle elever. Fremskrittspartiet legger til grunn at eleven selv, i samråd med sine foresatte, er bedre skikket til å velge en skole som passer for seg, enn det politikere og administrasjonen i fylkeskommunen er. Slik nærskoleprinsippet i Trøndelag fungerer, er en elev pliktig til å gå på sin nærskole.

Usikker.

Dersom elevtallet holder seg på skolene, så vil FrP helt klart beholde dagens skolestruktur. Men dersom elevtallet går drastisk ned ved en skole, så må det vurderes om det er både pedagogisk og økonomisk forsvarlig å fortsette alt som før. Det som kanskje er mer reelt å vurdere er den brede tilbudsstrukturen på flere skoler, som Trøndelag fylkeskommune praktiserer.

Ja.

Dette er imidlertid avhengig av godt samarbeid og organisering med de ulike kommunene, og er ikke noe som bare organiseres av fylkeskommunen. For å bistå når det gjelder mobbeproblematikk, med både forebygging og bistand til elever, er FrP en garantist for at Mobbeombudet i fylkeskommunen skal være en forutsigbar og permanent ordning.

Ja.

Hva slags grunnlag har Utdanningsforbundet for å kunne si at det øker muligheten for at elevene gjennomfører og består videregående skole? Kan det dokumenteres at det sikrer tettere faglig oppfølging og et mer likeverdig opplæringstilbud? Innføringen med en norm for lærertetthet i grunnskolen (særlig 1.-4. trinn), har riktignok ført til flere lærere i skolen. Men ifølge sluttrapporten/evalueringen av dette med norm for lærertetthet, har det ikke bidratt i særlig grad til økt trivsel og læring i skolen.

Ja.

SV vil ha videregående skoler i alle deler av fylket, og vil stemme imot forsøk på å sentralisere skoler eller privatisere videregående opplæring. Distriktsskolene styrker bolyst, og gir folk likeverdige muligheter til utdanning og skaffer lokalt arbeidsliv kvalifisert og stabil arbeidskraft. Desentralisert skolestruktur er det mest treffsikre distriktspolitiske virkemiddelet som fylkeskommunens verktøykasse rår over.

Ja.

SV vil arbeide for at alle elever undervises av lærere med godkjent lærerutdanning.

Ja.

SV vil ha flere lærere og på sikt innføre en nasjonal lærernorm som sikrer maks 12 elever per lærer på yrkesfag, og maks 24 elever per lærer på studieforberedende.

Ja.

KrF vil, sammen med flertallspartiene, skjerme videregående skole for kutt i budsjettrammen.

Ja.

Nærskolen er viktig for eleven som får mulighet for å bli boende i sitt nærmiljø lengre. Dermed kan eleven bli bedre kjent med mulighetene som ligger i arbeidsmarkedet der og eleven kan være aktiv i lokalmiljøet. Det er en ressurs for stedet der eleven bor. Alternativet er et karakterbasert opptak. Det vil etter KrF sitt syn, lett kunne presse elevene med svakest karaktergrunnlag ut av de mest attraktive skolene. Skolene på sin side vil måtte dreie mye av sin oppmerksomhet mot å "selge" sin attraktivitet i stedet for å bruke den på elevene og undervisningen.

Ja.

Godt samspill mellom lokalt næringsliv og skolen kan bidra positivt til at næringslivet får tilgang på riktig kompetanse. Skolene er en viktig arbeidsplass. KrF ser på den desentraliserte skolestrukturen som viktig regional utvikling og fylkeskommunal tilstedeværelse.

Ja.

Riktig kompetanse og mer tid til at kontaktlæreren får gjøre jobben sin, vil virke positivt på eleven sin mulighet til å fullføre videregående skole. Gode ordninger for videreutdanning og permisjoner for videreutdanning er viktig her.

Usikker.

Det er ingen tvil om at lavterskel helsetilbud som tilgang til helsesykepleier vil være et veldig godt tiltak i skolen. Fylket har de videregående skolene og kommunene har helsesykepleieren. Vi må få til et godt samarbeid for å sikre godt tilbud. Det delte ansvaret er årsaken til at KrF svarer usikker her. KrF er sikker på at bedre tilbud ville fungere, så vi skal gjøre det vi kan!

Ja.

Flere lærere gir bedre tid til at elevene blir sett og fulgt opp.

Ønsker fritt skolevalg.