Store forventninger til årets trygdeoppgjør

Mandag 15. mai starter årets trygdeoppgjør der regulering av grunnbeløpet og pensjonene i Folketrygden skal avgjøres. I år er det store forventninger til hvordan oppgjøret slår ut.

Sjeføkonom Erik Orskaug i Unio sier at pensjonistene i år vil få langt mer i lommeboka enn på lenge. Noe som skyldes flere ting.

– For det første er både anslaget på lønnsveksten og prisveksten i år rundt 5 prosent. Ny regulering av alderspensjonene med gjennomsnitt av lønns- og prisvekst gir dermed også rundt 5 prosent på årsbasis. I tillegg kommer en betydelig etterregulering fordi trygdeoppgjøret i fjor la til grunn for lave anslag på både lønnsveksten og særlig prisveksten, forklarer han.

Trygdeoppgjøret i fjor la til grunn en årslønnsvekst i 2022 på 3,7 prosent, mens Teknisk beregningsutvalg (TBU) nå anslår lønnsveksten i fjor til 4,3 prosent. Avviket på 0,6 prosent skal kompenseres i årets trygdeoppgjør.

Se hele saken fra Unio. Der kan du også lese Unios krav til myndighetene – Kan forvente god økning i alderspensjonen

Gode nyheter i revidert statsbudsjett

I regjeringens nylige fremlagte revidert budsjett ble pensjonistene trukket fram som vinnere. Grunnen er at pengene som settes av til trygder og pensjoner blir økt betydelig. Regjeringen settes blant annet av 1,2 milliarder kroner til minstepensjonistene. I tillegg blir det skattelette for pensjonister med lav pensjon og minstepensjonistene skal slippe skatt.

Opplysninger til TV 2: Pensjonistene blir vinnere i revidert nasjonalbudsjett

Se alt om pensjon her

• Trygdeoppgjøret fant sted 15. og 23. mai 2023.
  • Resultatet har virkning for over 1 million alderspensjonister i Norge.
  • Unio fremmet. felles krav med LO, YS, Akademikerne, Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon, Forsvarets seniorforbund og Senior Norge.