Undervisning om samisk kultur

Du har en samtale med en lærerkollega om en undervisningstime. Han forteller at han skal undervise om samisk språk og kultur.

Men så gir han uttrykk for usikkerhet og sier at han selv ikke har samisk bakgrunn og opplever å mangle kunnskap. Han konkluderer med at "Vi finner nok på noe, vi kan tegne flagget og litt sånn" før han går til klasserommet.

Etterpå forteller kollegaen at han er veldig fornøyd med hvordan undervisningen gikk. Han hadde helt glemt at en av hans elever har samisk bakgrunn. Så han startet timen med å henvende seg til henne og si: Men du er jo samisk, kan ikke du fortelle litt om det?

Kollegaen snakker om medvirkning og hvor fint det var å høre eleven fortelle fra sitt perspektiv. Han synes det ble mange gode samtaler i klasserommet. De andre elevene var nysgjerrige og respektfulle og selv han som lærer lærte mye han ikke visste fra før.

Du, på din side, er usikker på om eleven var like komfortabel med situasjonen. 

  • Hvilket ansvar har du som lærer for å følge opp denne observasjonen?
  • Hvilket ansvar har din kollega?
  • Hva slags kunnskap og erfaringer har du med tilsvarende situasjoner?
  • Hvilke plikter og rettigheter har de andre involverte?
  • Kan Lærerprofesjonens etiske plattform hjelpe deg med å sette dette i perspektiv?
  • Hva bør du gjøre i denne situasjonen, og hvorfor?

Til skoleledere: Tenk deg at det er du som har denne samtalen om undervisningstimen. Hvordan reflekterer du rundt spørsmålene over?