NOU 2023: 27 Et nytt system for kvalitetsutvikling
Utdanningsforbundet roser regjeringen for å ha satt ned dette viktige utvalget og takker selve utvalget for å ha lagt ned en stor innsats med å utrede et komplekst tema innenfor tidsrammer som har vært i overkant stramme.
Fagforeninger verden over under press – Hva gjør Utdanningsforbundet globalt?
Fagforeninger over hele verden mister medlemmer og framforhandlede goder, og rettigheter står i fare for å forsvinne. Dette arbeider vi jevnlig for å gjøre noe med.
Oppdatert 10.01.2025
Videregående skoler trenger bedre utstyr og råvarer
Videregående skoler må ha oppdatert utstyr og råvarer for å kunne gi relevant undervisning som svarer til mål i læreplaner og oppfyller krav som settes i arbeidsmiljøloven og i internasjonale konvensjoner.
Voksenopplæring og integrering
Et overordnet mål i regjeringens integreringspolitikk er at flere nyankomne skal få formelle kvalifikasjoner og utdanning slik at de kan komme raskere i arbeid og integreres i det norske samfunnet.
Klasseledelse i det digitale klasserommet
Digitaliseringen av skolen endrer lærerrollen på flere måter, og det pekes ofte på forhold som:
Etikk og digital dømmekraft
Begrepet «digital dømmekraft» benyttes ofte om det å kunne ferdes på nett på en trygg og god måte.
Samarbeid om fagligpedagogiske temaer på arbeidsplassen (UH)
På den enkelte arbeidsplass er det mange fagligpedagogiske samarbeidsarenaer. Ansatte i lærerkollegiet, ledelse og resten av personalet samhandler kontinuerlig om fagligpedagogiske tema. Utdanningsforbundet mener at tillitsvalgte har en viktig rolle i slike prosesser.
Samarbeid om fagligpedagogiske temaer på arbeidsplassen (BHG)
På den enkelte arbeidsplass er det mange fagligpedagogiske samarbeidsarenaer. Ansatte i lærerkollegiet, ledelse og resten av personalet samhandler kontinuerlig om fagligpedagogiske tema. Utdanningsforbundet mener at tillitsvalgte har en viktig rolle i slike prosesser.
Samarbeid om fagligpedagogiske temaer på arbeidsplassen (GS/VGO)
På den enkelte arbeidsplass er det mange fagligpedagogiske samarbeidsarenaer. Ansatte i lærerkollegiet, ledelse og resten av personalet samhandler kontinuerlig om fagligpedagogiske tema. Utdanningsforbundet mener at tillitsvalgte har en viktig rolle i slike prosesser.
Å ytre seg i den offentlige debatten. Nedlegging av skulen
Vi må alle jobbe for å ha ein kultur på arbeidsplassen der vi kan ytre oss om saker som handlar om faget vårt, om arbeidsplassen vår eller om andre forhold som vi har kompetanse på og meiner noko om.
Å ytre seg i den offentlige debatten Bemanning i barnehagen
Landsmøtet i Utdanningsforbundet har vedteke at vi skal «forsvare og styrke profesjonen sin rett og plikt til å varsle om kritikkverdige forhold, samt å ytre seg og delta i den offentlige debatten».
Lærerutdanningenes arbeid med profesjonsutvikling
Lærerutdanningene har mange oppgaver. De skal blant annet utdanne studentene til å bli gode fremtidsrettede lærere, tilby etter- og videreutdanning, forske på relevante tema og bidra i videreutviklingen av profesjonen.