Hopp til innhold
Bli medlemLogg inn
Lukk
  • Forsikring og medlemsfordeler
    • Alle forsikringer
    • Alle medlemsfordeler

    Forsikring og medlemsfordeler

    For deg som er medlem har vi mange gode fordeler.

  • Vår politikk
    • Vi mener
    • Publikasjoner
    • Strategier
    • Høringer

    Vår politikk

    Vår viktigste politikk ligger i Vi utdanner Norge 2024-2027.

  • Lønn og arbeidsvilkår
    • Lønnsoppgjøret
    • Tariffavtaler
    • Lønnskalkulator
    • Pensjon
    • Arbeidsmiljø
    • Spørsmål og svar

    Lønn og arbeidsvilkår

    En av våre viktigste oppgaver er å jobbe for at medlemmene skal ha bra lønn og gode arbeidsvilkår.

    Bli medlem
  • Tillitsvalgt+
    • Tillitsvalgtes roller og oppgaver
    • Brukerveiledninger
    • Medlemskap og medlemsvekst
    • Lønn og arbeidsvilkår
    • Politisk påvirkning

    Tillitsvalgt+

    Alt for tillitsvalgte, samlet på ett sted. Logg inn for full tilgang!

    Tilltsvalgtverktøyet
  • Kontakt oss
  • Om medlemskapet
    • Bli medlem
    • Pris og betingelser
    • Hvorfor være medlem
    • Kontakt oss
    • Utmelding
    • Vervekampanje 2025
  • Om Utdanningsforbundet
    • Ledelsen
    • Slik er vi bygget opp
    • Vedtekter, retningslinjer og rutiner
    • Årsmeldinger
    • Ledige stillinger
    • Kontakt oss
    • Internasjonalt
    • En mer mangfoldig organisasjon
    • Designmanualen
  • Kurs og konferanser
    • Kurskalender
    • Opptak av kurs
    • Tillitsvalgtopplæringen (TVO)
  • Lærerhverdagen
    • Fagfornyelsen
    • Profesjonsetikk
    • Podkasten Lærerrommet
    • Slik blir du lærar
    • Klima og bærekraftig utvikling
    • Ny som lærer
    • Materiell og brosjyrer
    • Fagnettverk i norsk, naturfag, kroppsøving og matematikk
  • Fylkes- og lokallag
    • Agder
    • Akershus
    • Buskerud
    • Finnmark
    • Innlandet
    • Møre og Romsdal
    • Nordland
    • Oslo
    • Rogaland
    • Telemark
    • Troms
    • Trøndelag
    • Vestfold
    • Vestland
    • Østfold
  • Medlemsgrupper
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • Videregående opplæring
    • Universitet og høgskole
    • Faglig og administrativt støttesystem
    • Ledere
    • Voksenopplæring
    • Student
    • Pensjonist
    • Rådgiving og karriererettleiing
login image

Er du medlem?

Logg inn for å sjekke og endre forsikringer og abonnement, laste ned reisebevis og se aktuelt innhold.

Bli medlemLogg inn
Bli medlemLogg inn
  • Startside
  • Lærerhverdagen
  • Vår forskningspolitikk
  • Våre publikasjoner

Våre publikasjoner

Foto av elever på ungdomsskole. De sitter i klasserommet og jobber konsentrert på ipad. Illustrasjonsfoto

Sikker kunnskap i en usikker verden –stortingsmelding 14 (2024–2025)

I en tid preget av usikkerhet og omfattende teknologiske endringer, har regjeringen lagt fram en stortingsmelding for å styrke det norske forskningssystemet.

Faktaark 8 / 2025

En person sitter foran pc-en og jobber. Illustrasjonsfoto

Å tenke som en rektor – en studie av skoleledelse og profesjonsetikk

Rektorer står i en kompleks samfunnskontrakt, der autonomi og tillit krever høye faglige og etiske standarder. Mange opplever handlingsrommet sitt som trangt eller uavklart på grunn av høye og motstridende forventninger.

Faktaark 4 / 2025

Lærere i samtale, samarbeid, inne. Illustrasjonsfoto

Å tenke som en rektor. En studie av skoleledelse og profesjonsetikk

Det er velkjent at rektorer møter motstridende forventinger og må håndtere komplekse etiske dilemmaer i sitt arbeid. Men hvordan opplever de dette selv og hvilke strategier bruker de i møte med etiske utfordringer?

Rapport 2025

Student på biblioteket på universitetet / høyskolen. Illustrasjonsfoto

Forskningspolitikk for praksis og profesjon – internasjonalt og nasjonalt

Fagforeningsarbeid er på sitt beste når det blir understøttet av forskningsbasert kunnskap. I 2024 vedtok Education International, European Trade Union Committee for Education og Utdanningsforbundet hver sine forskningspolitiske dokumenter.

Faktaark 3 / 2025

En gruppe studenter samtaler uformelt i et klasserom. Illustrasjonsfoto

Bolognaprosessen – 25 år med modernisering av høyere utdanning i Europa

I 2024 er det 25 år siden Bolognaprosessen markerte starten på en reformering av høyere utdanning i Europa. Norge er aktivt med, og det norske systemet for kvalitetssikring av høyere utdanning bygger i all hovedsak på samarbeidet i Bolognaprosessen.

Faktaark 4 / 2024

Nærbilde av forstørrelsesglass på et ark med grafer og tabeller. Illustrasjonsfoto.

Arbeidet med forskningsetikk – veileder om universitet- og høgskolesektorens ansvar

Forskningsetikk er sentralt for tillit til forskningen. God forskningsetisk praksis skal bidra til at forskning foregår i tråd med samfunnets forventninger og krav, og til økt tillit til forskningsresultatet, enkeltforskere og forskersamfunnet.

Faktaark 14 / 2023

En gruppe på ni ungdommer står tett sammen og smiler mot fotografen. Illustrasjonfoto.

Inkludering av unge i utdanning, arbeids- og samfunnsliv – om målrettede samfunnsoppdrag (missions) i langtidsplanen for forskning

«Målrettede samfunnsoppdrag» ble introdusert som et nytt virkemiddel i Langtidsplanen for forskning og høyere utdanning 2023–2032. Hva innebærer det?

Faktaark 10 / 2023

Lærer står foran en klasse. Illustrasjonsfoto.

Evaluering av seksårsreformen og klasserommets praksisformer – 20 år senere

Hvordan kan man innrette skolen slik at den bedre ivaretar behovene til de yngste elevene?

Faktaark 3 / 2023

Lærer omgitt av fem elever. Illustrasjonsfoto.

Underveis med nytt læreplanverk – rapport fra evaluering av fagfornyelsen

Høsten 2020 tok skolene i bruk de første nye læreplanene. Utviklingen av nye læreplaner, og innføringen av dem i skolen, kalles fagfornyelsen. Parallelt blir det gjennomført en evaluering av arbeidet med å utvikle læreplanene og hvordan de vil virke i skolen.

Faktaark 18 / 2022

To studenter samtaler i en sofa, den ene har en pc, den andre et dokument. Illustrasjonsfoto.

Lærerstudenters forventninger til arbeidet som profesjonelle lærere i skolen

Lærerstudenter ser fram til yrkesstarten med forventning og spenning. De føler seg godt forberedt til å undervise, men mange er usikre på om de i tilstrekkelig grad er rustet for bredden og kompleksiteten i utfordringene de forventer å møte i skolen.

Rapport 2022

To studenter i en forelsesningssal lytter. Illustrasjonsfoto.

Langtidsplanen for forskning og høyere utdanning 2023–2032 – Meld. St. 5 (2022–2023)

Langtidsplanen for forskning og høyere utdanning er et av de viktigste strategiske virkemidlene i kunnskapspolitikken.

Faktaark 13 / 2022

En barnehagelærer leker med  to barn. Illustrasjonsfoto

Barnehagelærere med masterutdanning – omfang, rekruttering og tilrettelegging i barnehagen

Å få flere barnehagelærere med mastergrad i barnehagen er ønsket av nesten alle. Samtidig gjøres det svært lite for å rekruttere, beholde og nyttiggjøre seg kompetansen til barnehagelærere som har mastergrad.

Rapport 2022

Det beste utgangspunktet

Utdanningsforbundet organiserer rundt 190.000 lærere og ledere i barnehage, skole og resten av utdanningssystemet. Vi jobber for å gi lærere og alle som er i utdanning det beste utgangspunktet.

Bli medlem Logg inn
Kontakt

Sentralbord: 24 14 20 00
Sentralbordet er betjent: 08:00–15:00
Kontakt oss

Besøksadresse

Hausmanns gate 17, 0182 Oslo
Se kart til Utdanningsforbundet

Nettsiden Stian Skaar (Nettredaktør)
Personvernerklæring

Følg oss Facebook, Bluesky, Instagram, LinkedIn og TikTok
Utdanningsforbundet
Dato: 26.05.2025 07:14
Server: 095

ClaimsPrincipal.Current Claims:

  • http://schemas.xmlsoap.org/ws/2005/05/identity/claims/name :
  • http://schemas.microsoft.com/ws/2008/06/identity/claims/role : Everyone
  • http://schemas.microsoft.com/ws/2008/06/identity/claims/role : Anonymous