Fagnettverket i naturfag – hva gjør de?

Fagnettverket i naturfag jobber blant annet med temaene kompetansemålene i læreplanen og muntlig-praktisk eksamen i naturfag.

Fagnettverket består av ni engasjert naturfagslærere fra grunnskole til videregående skole. Medlemmene er opptatt av litt ulike temaer og jobber for tiden gruppebasert etter hvilke tema de er mest engasjerte i.

Les mer om medlemmene her: Fagnettverk i naturfag

Den ene gruppa er opptatt av å se på kompetansemålene i læreplanen. De stiller spørsmål ved om kompetansemålene har en naturlig plassering slik de står i dag, med tanke på progresjonen i faget. De spør seg om kompetansemålene er utformet ønskelig, om kjerneelementene er relevante nok og hva de nye læreplanene krever av kompetanse hos de som underviser. På barnetrinnet kreves det for eksempel ingen studiepoeng i faget for å kunne undervise i det.

Samtidig er det mer praktiske utfordringer knyttet til faget, slik som om skolene faktisk har de fasilitetene og utstyret som trengs for å nå kompetansemålene og nok bemanning til utflukter. Gruppa ønsker gjennom ulike tiltak og innspill å bidra til en læreplan som har naturlig progresjon og vanskelighetsgrad for de ulike trinnene.

Den andre gruppa er engasjert i hvordan muntlig-praktisk eksamen praktiseres i faget i dag. Gruppa ser at ulik gjennomføring av eksamen skaper usikkerhet og frustrasjon. De spør derfor: Hvordan kan vi sikre en god gjennomføring av muntlig-praktisk eksamen for alle parter? De ser på mulighetene for litt ulike tiltak knyttet til dette, for eksempel en veileder, en «fagbank» med forsøk og oppgaver og annet.

Har du spørsmål eller innspill til fagnettverket i naturfag?

Du kan skrive inn ditt spørsmål/innspill her