Språklig oppmerksom undervisning i alle fag for lærere i videregående skole

Om arrangementet

Hvor og når?
onsdag 15. okt. kl. 09:30 - 12:30

Lærernes hus

Osterhaus' gate 4 A, 0183 OSLO

Vis i Google Maps
Påmeldingsfrist

01.10.2025

Pris

250,- (Medlem)

500,- (Ikke-medlem)

0,- (Medlem av Lærerstudentene (gratis))

Praktisk ansvarlig

Marianne Aagedal
E-post: [email protected]
Telefon: 92428980

Faglig ansvarlig

Hege Cecilie Hammer
E-post: [email protected]
Telefon: 48024062

Dette er kurset for deg som vil gjøre undervisningen mer tilgjengelig for flere elever. Kurset arrangeres i Lærernes hus i Oslo fra kl. 09.30-12.30 og avsluttes deretter med lunsj. Du kan også følge det digitalt eller i opptak.

Gruppepris for dette kurset (digital deltakelse):
750,- (gruppepris for medlemmer, inntil 9 personer)
1000,- (gruppepris for medlemmer, mer enn 9 personer)

I tillegg til enkeltpåmeldinger tilbyr vi nå gruppepris for medlemmer av Utdanningsforbundet. Ved gruppepåmelding skal kun en fra arbeidsstedet registrere seg som deltaker, og deretter huke av for valgte gruppestørrelse. Lenke til kurset blir da sendt ut til denne personen.

Målgruppe: Lærere som underviser i språklig heterogene klasser i videregående opplæring, både for ungdommer og for voksne..

Kurset vil foregå i Lærenes hus, men det vil også bli mulig å følge kurset digitalt. Det blir gjort opptak, slik at påmeldte deltakere vil kunne se opptaket i 30 dager.

Elever i dag representerer et stort mangfold sosialt, kulturelt og språklig. I samme klasse har elevene derfor ofte ulike forutsetninger i møte med skolens fagspråk og tekster. Språklig oppmerksom undervisning kan bidra til at flere får mulighet til å forstå og delta i undervisningen, og utvikle språklige registre som gjør dem bedre i stand til å lykkes med skolens muntlige og skriftlige tekster i alle fag.

Dette kurset handler om språklig oppmerksom undervisning og språkutviklende arbeidsmåter, særlig med tanke på utvikling av muntlige og skriftlige ferdigheter i språkfag, samfunnsfag og realfag. Kurset vil være praksisnært, med mange eksempler på konkrete oppgaver og arbeidsmåter lærere kan bruke i egen undervisning. Oppgaver og refleksjoner underveis knyttes til undervisning i egen klasse.

1 Språklig oppmerksom undervisning

  • Inkluderende pedagogikk i språklig heterogene klasser.
  • Et sosiokulturelt syn på læring og språk – hva innebærer det?
  • Variert stillasbygging for å inkludere flere.

2 Utvikle språklige registre

  • Tilrettelegge for utvikling av kunnskapsspråk.
  • Tydeliggjøre fagspesifikke uttrykksmåter.
  • Metaspråk som redskap i faglige samtaler.

3 Språkutviklende arbeidsmåter

  • Modellering gir tydelige forventninger.
  • Språkutviklende oppgaver og arbeidsmåter i alle fag.
  • Eksempler fra matematikk, naturfag, samfunnsfag og norsk.

Deltakerne får tilsendt oppgaveark som skrives ut og brukes under kurset. Det er en fordel å sitte sammen med minst en annen deltaker for refleksjon underveis.

Om kursholder:
Hanne Haugli har jobbet med opplæring av andrespråkselever i en årrekke, blant annet ved Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (NAFO), i voksenopplæring og i høyere utdanning. Hun jobber nå som frilansforfatter og kursholder. I sitt doktorgradsprosjekt om sjangerpedagogikk fordypet hun seg i andrespråksdidaktikk, som er svært nyttig i klasser med stort sosialt, kulturelt og språklig mangfold. Kurset bygger på Språklig oppmerksom undervisning (Haugli, 2024), en didaktisk fagbok om undervisning i språklig heterogene klasser som inneholder en rekke lærerrefleksjoner og eksempler fra undervisning i ulike fag og skoleslag.

Vi tar forbehold om endringer i programmet og nok påmeldte. Deltakeren vil bli fakturert ved avbud etter avmeldingsfristen.