Livsmestring og helse i skolen

Om arrangementet

Hvor og når?
tirsdag 09. april kl. 10:00 - 16:00

Lærernes hus

Osterhaus' gate 4 A, 0183 OSLO

Vis i Google Maps

750,- (Medlem)

1 800,- (Ikke-medlem)

500,- (Student/pensjonist)

Praktisk ansvarlig

Marianne Aagedal
E-post: [email protected]
Telefon: 92428980

Faglig ansvarlig

Per Arneberg
E-post: [email protected]
Telefon: 41624135

Livsmestring og helse i skolen.  Et relasjonelt perspektiv

Hva trenger barn og unge med tanke på dagens og morgendagens utfordringer? Kurset presenterer en allmenn tilnærming til livsmestring og helse, basert på trygge lærer-elev relasjoner og relasjonell klasseledelse. Oppmerksomt nærvær/ mindfulness presenteres som en hensiktsmessig og forskningsbasert tilnærming. Kurset er praktisk rettet. Sentrale temaer er:

• Allmenn kunnskap om sinnets oppbygning og funksjon. Referanser til nevrovitenskap
  • Hva består relasjonskompetanse av? Hvordan utvikle denne siden ved det å være lærer?
  • Elevenes grunnkompetanse; styrke evnen til å være i kontakt med seg selv og med andre
  • Livsmestringstemaer og helsefremmende øvelser med elevene, som en integrert del av klasseledelse

Anne Sælebakke, utdannet lærer, fysioterapeut og psykoterapeut, har lang erfaring med helsefremmende arbeidet og oppmerksomt nærvær i utdanningsfeltet. Hun var en av lederne for skoleprosjektene Stressmestring i skolen og Call to Care. For tiden underviser hun på etterutdanningen Oppmerksomt nærvær, relasjoner og livsmestring ved Regionsenter for barn og unges psykiske helse, RBUP. Hun har skrevet bøkene Livsmestring i skolen. Et relasjonelt perspektiv (2018) og Barn i balanse. Nærvær og empati i barnehagen (2015), og er tidligere leder av foreningen Mindfulness Norge. Se også www.anneselebakke.no.

Vi tar forbehold om endringer i programmet og nok påmeldte. Deltakerne vil bli fakturert ved avbud etter påmeldingsfristen.