UKEINFO 11-2023

UKEINFO er en viktig informasjonskanal, som tillitsvalgte på arbeidsplassene må få med seg.

Therese Thyness Fagerhaug, forhandlingsleder for Unio Oslo. Foto: Harald F. Wollebæk

– Lønna til offentlig ansatte kan ikke fortsette å henge etter privat sektor. Det er en klar forventning til årets lønnsoppgjør, sier Therese Thyness Fagerhaug, Unios forhandlingsleder i Oslo-oppgjøret.

Therese Thyness Fagerhaug er leder for Utdanningsforbundet Oslo. Men i lønnsoppgjøret for de ansatte i Oslo kommune, som starter 21. april, er hun forhandlingsleder for hele Unio. Hun leder dermed forhandlingene på vegne av vel 13.500 medlemmer. 9440 av disse er medlemmer i Utdanningsforbundet.

– Jeg er varsom med å si noe om kravene. Men Unios grupper med høy utdannelse og lang ansiennitet kan ikke også i år få reallønnsnedgang. Og i dette oppgjøret er det ikke noe anna som kan brukes til å kompensere for manglende lønnsutvikling. Medlemmene våre har meningsfylte yrker. Men det i seg selv kan du ikke kjøpe leilighet og mat for.

8. mars ble også i år markert med et medlemsarrangement på Kulturhuset.

På Kulturhuset holdt Jorunn Folkvord, andre nestleder i Utdanningsforbundet Oslo, og Siri Skjæveland Lode, medlem av sentralstyret i Utdanningsforbundet, appell, og det var allsang, diktopplesning og quiz. Vi koste oss med pizza, brus og boller. Tusen takk til alle som kom og bidro til god stemning og godt fagforeningsfellesskap!

I toget gikk vi bak parolen «Nei til Taliban – støtt kvinner i Afghanistan!» med håndplakater der det stod «Afghanske kvinner må få utdanning nå!» og «Verden vinner med utdanning for alle jenter og kvinner!». Bak fanen vår gikk det det som opplevdes som et lite hav av mennesker. Vi var veldig glade for å se at så mange ville gå sammen med oss. Samhold gir styrke!

Antirasistisk felleskap.jpg

Utdanningsforbundet Oslo er en del av Antirasistisk fellesskap, som er et nettverk av organisasjoner, fagforeninger og partier som vil mobilisere for solidaritet og mot høyreekstremisme når det trengs, og vi er medarrangør av Antirasistisk Fellesskaps markering av FN-dagen mot islamofobi og FNs internasjonale dag mot rasediskriminering lørdag 18. mars.

Den 15. mars er FNs Internasjonale dag for bekjempelse av islamofobi. Den 21. mars er FNs internasjonale dag mot rasediskriminering. Antirasistisk Fellesskap markerer begge disse viktige dagene. Møt opp på Jernbanetorget den 18. mars klokken 15. Det vil bli appeller og kulturelle innslag.