Det er nok nå

Lærere i Gjøvik gikk mandag ut i streik. Ett av 46 lokallag går nå foran sammen med lokallag andre steder i landet. Fra mandag vil ytterligere 1400 medlemmer tas ut og to nye arbeidsplasser i Gjøvik kommune rammes. Men hele organisasjonen er i konflikt. Lokallagsledere i hele Innlandet stiller seg bak de streikende. Vi har snakket med noen av dem.

Maren Haga Vang, er lærer på videregående skole på Tynset og lokallagsleder. Hun er opptatt av at også politikere på Tynset må forstå at lærerkrisen gjelder alle. Hun hadde nylig innlegg i lokalavisen for å formidle dette.

- Vi kan ikke lenger sitte stille og godta at lærerne igjen blir lønnstapere. Det er lærermangel i norske skoler og barnehager, og yrket sliter med rekruttering. Det er skremmende hvor mange årstimer i skoleverket som utføres av noen uten godkjent utdanning. Når skal KS forstå at kun lærere er lærere, og at det kun er lærere som kan og skal utføre denne jobben? Disse utfordringene er alvorlige, og lønnsutviklingen de siste årene er med på å forsterke disse.  Vi i Utdanningsforbundet Tynset står sammen med de streikende i hele landet og ønsker å si: Stå på og takk for den jobben dere gjør for alle oss andre!

Hun synes det er skremmende å ha en arbeidsgiver som helt åpenlyst nedvurderer lærerutdanningen og spesialkompetansen som kreves for å være lærer.

- Lærerkrisen er flersidig, men lønn er en viktig del av den. Lærerne jeg kjenner er stolte av yrket sitt, men man kan ikke basere seg på «lærerkallet» og entusiasme alene. Å bli nedprioritert år etter år gjør noe med motivasjonen og følelsen av anerkjennelse for den jobben man gjør. Det skader yrkesstatusen. Og det går til syvende å sist utover elevene og samfunnet. Lærere har tapt lenge nok nå, sier hun.

Det er sand i maskineriet i skoler og barnehager

Arne Olav Walbye er lokallagsleder i Søndre Land. Han deltok på streikemarkeringen med medlemmer fra Søndre Land og plakater med tydelige budskap til KS.

- I forkant av markeringen satt jeg på kontoret og drodlet litt rundt plakater vi kunne ta med oss. Det var ikke noe problem, jeg hadde minst 28 budskap på papiret. Jeg tenker at de som nå er tatt ut i streik har en betydelig rolle i markeringen, og at de opplever ulemper på vegne av oss alle. Disse lærerne er jo minst like interessert i å komme i gang med skoleåret som alle vi andre, sier han.

Han minner om at en arbeidskonflikt rammer alle kommuner.

Det er viktig å huske på at en streik og en arbeidskonflikt fører til at alle tillitsvalgte i solidaritet holder oss unna samarbeid med arbeidsgiver lokalt utfra Hovedavtalen. Jeg får tilbakemeldinger fra atv-er og rektorer om at dette har en virkning og effekt. Det er sand i maskineriet i alle skoler og barnehager nå.

Han opplever utrolig mye oppmerksomhet og nysgjerrighet omkring streiken.

- Allerede ved første drøfting med rådmann og ledergruppa rundt spørsmålet om dispensasjoner for ledergruppa, var det en trykket stemning og vi opplevde administrasjonen som meget ubekvem med tanke på at styrere og rektorer / inspektører kunne bli tatt ut.  Vi fikk faktisk uenighetsprotokoll på dette. Ute på arbeidsplassene blir jeg møtt av medlemmer som spør direkte, det har vært klubbmøter allerede med tema streik både i barnehage og skole. Barnehagelærere viser stor forståelse. I skolen er engasjementet stort og positivt, sier han.

Vi har et sterkt og redelig streikegrunnlag

Linn Therese Myhrvold er lokallagsleder i Østre Toten. Hun bruker mange plattformer for å diskutere streiken, KS og utfordringene som dette skaper. Hun blir forbannet når KS går ut og sier at de ikke forstår streikegrunnlaget, og at lærerne burde være opptatt av å sikre elevene etter pandemien.

- Om KS oppriktig var bekymret for elevene etter to år med pandemi, ville de gjort alt de kunne for å unngå lærerstreik. Da hadde de ikke nedprioritert oss for sjette året på rad. Vi har et sterkt og redelig streikegrunnlag. Det vet også KS, selv om de later som noe annet, sier hun.

I Østre Toten har nedgangen i antallet kvalifiserte søkere til stillinger vært stor. Hun er bekymret for fremtiden også i egen kommune.

Dersom KS's bekymring for elevene var reell, hadde de tatt lærerkrisen på alvor og sørget for å bidra til å rekruttere og beholde kvalifiserte lærere i skolen. I stedet forsterker de krisen med sin fremferd og retorikk, og forsvarer bruken av ukvalifiserte. Det er ren ansvarsfraskrivelse.

Lærergjerningen er en formidabel oppgave

Karin Holter er barnehagelærer, styrer i en privat barnehage og lokallagsleder i Grue. Hun er like frustrert og kampvillig som sine kollegaer fra skoleverket.

-  Denne streiken burde ikke være nødvendig. Allikevel er den det, ti år etter forrige store lærerstreik. Vi ønsker godt kvalifiserte lærere som skal bidra til å fylle barns sekk med godt innhold for et livsløp. Dette er en formidabel oppgave, som ingen andre enn lærere kan gjøre, sier hun.

Hun sender også gode tanker til de streikende lærerne på Gjøvik.

- Dere gjør en innsats for alle lærere og alle elever. Stå på, jeg håper dere kjenner varmen fra organisasjonen, sier hun.

Les også:

Bilde av Thore Johan Nærbøe og Aud Heiberg ute på gresset ved Gjøvik gård under streikemarkeringen.

Streiken trappes opp på Gjøvik

Utdanningsforbundet har varslet opptrapping av streiken fra mandag. Ytterligere 41 lærere i Gjøvik kommune og 4 nye i Innlandet fylkeskommune tas da ut i streik.

24.08.2022

Bilde fra markeringen: Bilde av deltagere foran scena. Mange lærere med plakater og tskjorter med budskap: Lærerne streiker, Bare lærere er lærere, Nok er nok.

Hundrevis på streikemarkering i Gjøvik

Et sted mellom 600-700 lærere møtte opp på Gjøvik gård til streikemarkering i går. Det var en klar beskjed til KS om at nok er nok. De streikende Gjøvik-lærerne fikk støtte fra fremmøtte fra Dovre til Kongsvinger.

23.08.2022

Bilde av fylkesstyrets medlemmer stående foran en skjerm med fylkesstyremedlem på teams.

Fylkesstyret sender støtte til de streikende

I dag og i morgen har fylkesstyret i Innlandet fylkesstyremøte. En av hovedsakene er naturlig nok tariff 2022 og streiken som ble trappet opp i dag. Fylkesstyret sender mange hilsener til de streikende lærerne i Gjøvik og resten av landet.

22.08.2022