Lek er med oss hele livet

-Den endrer bare karakter underveis! Dette sa Lene Cherize Haugland Sirevåg, en av foreleserne på høstens store lederkonferanse som nylig gikk av stabelen i regi av Utdanningsforbundet Agder.

Hva er egentlig lek? Og hvilken plass har den i norske barnehager og skoler? Hvilken rolle  spiller lek for et barn på 6 og en ungdom på 16? Førsteamanuensis på UiA, Lene Cherize Haugland Sirevåg, inviterte oss til å bli med på en reise i lekens univers og stilte oss overfor ulike dilemmaer men også muligheter. Målet var å gi oss utvidet innsikt i hva lek er, men "oversettelsen" ligger hos dere, sa hun. 

Lek og lekens betydning har vært mye oppe i samfunnsdebatten denne høsten, spesielt etter at rapporten om seksårsreformen ble lagt frem. Rapporten konkluderer med at det har blitt mer faglig læring, mer lærerstyrt aktivitet og mindre fri lek i skolen. Budskapet fra regjeringen er klart: «En mer praktisk skole". Hvilken plass og betydning har eller kan lek ha i dette?

Lene har skrevet en doktorgrad om barn og demokrati; Lekent medborgerskap, og har nylig publisert en artikkel om lekens møte med målstyring i første klasse i Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk.  

Lederkonferansen ble åpnet av fylkesleder Silje Gran Aanensen. -Lederstemmen er viktig både innad og utad i organisasjonen, sa hun. Sammen må vi være tydelige på hva vi trenger for at skole og barnehage skal utvikle seg best mulig. Stortingsvalget nærmer seg, og det er viktig at våre saker settes på dagsorden. Vi må snakke høyt om utfordringene vi står overfor, og lederstemmen er viktig!

I morgen kan du lese mer fra lederkonferansen. Da handler det om "Jakten på det gode laget" med Roger Finjord. 

Faktaboks

Leder av lederråd i Utdanningsforbundet Agder: Eilin Ask Dugstad. Her kan du lese mer om lederrådet