Private skoler med rett til statstilskudd – statlig ordning for driftsstøtte
Siden etableringen av enhetsskolen på 1920-tallet har elever i Norge kunnet velge mellom offentlige og private skoler. Dette faktaarket presenterer den statlige ordningen for driftsstøtte til private skoler med rett til statstilskudd.
Faktaark 13 / 2025
Forslag til endringer i privatskoleloven
Høring av forslag til endringer i privatskoleloven (godkjenning av skoler på grunnlag av livssyn)
Forslag til endringer i forskrift til lov om folkehøyskoler
Utdanningsforbundet støtter en samling av dagens enkeltstående forskrifter i en samleforskrift.
Lærere får større rett til å gripe inn
Stortinget har vedtatt at lærere får større mulighet til å gripe inn fysisk hvis en elev forstyrrer undervisningen på en alvorlig måte. – Nå må vi sikre at skolene har nok ressurser og kompetanse til å håndtere disse situasjonene, sier Geir Røsvoll.
Oppdatert 14.05.2025
Individregistre over barn i barnehager og grunnskoleopplæring
Prop. 131 L (2024-2025) Endringer i opplæringslova, privatskolelova og barnehageloven (Individregistre over barn i barnehager og grunnskoleopplæring, overtredelsesgebyr m.m.)
Endring i forskrift til universitets- og høyskoleloven
Forslag til endring i forskrift til universitets- og høyskoleloven, fjerning av krav om gjennomføring av språkopplæring.
Forslag til forskrift om endringer i universitets- og høyskoleforskriften
Etter Utdanningsforbundets syn vil direktoratets endringsforslag bidra til tydeligere og mer forutsigbare karriereløp for ansatte på innstegsvilkår.
Publisert 10.04.2025
Lederjuss: Ny IA-avtale – hva er ledernes rolle?
Hva er ledernes rolle i sykefraværsoppfølging og arbeidsmiljøarbeidet? I den nye avtalen har partene blitt enige om å forsterke innsatsen. Men hva betyr dette?
Rett til 12 timer gratis skolefritidsordning
Utdanningsforbundets høringssvar på forslag om å lovfeste en rett til 12 timer gratis skolefritidsordning for elever på 1. til 3. trinn
Forslag til endringer i fagskoleforskriften om institusjonsakkreditering
Institusjonsakkreditering må ikke medføre at omfanget på fagskoleutdanningene går utover de fastsatte rammene som gjelder i lovverket.