Skoleadministrasjon på bedre vis? Erfaringer med bruk av nytt skoleadministrativt system i videregående opplæring
Lærere opplever økt bruk av digitale løsninger for undervisning og administrasjon, samt et stadig krav om å holde seg oppdatert på ny teknologi. Tradisjonelle kjennetegn ved lærerrollen, som autonomi og det profesjonelle handlingsrommet, kan utfordres i møte med standardisering av læremidler og skoleadministrative systemer.
Rapport 2025
Innlandet
Viktig å sloss for fellesskolen
I møte med Utdanningsforbundet Innlandet sier SV at de går på valg på barn og unge først. Amund Røhr Heggelund og Anne Lise Fredlund er klare for å kjempe for fellesskolen.
Publisert 28.08.2025
Innlandet
Lærerutdanningene må sikres finansiering
Gjennom flere år har finansieringen i Høgere utdanning blitt dårligere. Dårlig økonomi ved lærerutdanningene våre går på bekostning av utdanning til studentene som skal bemanne norsk skole i fremtiden.
Publisert 26.08.2025
Innlandet
Vi må «back to basics»
Kari-Anne Jønnes og Anna Molberg fra Høyre vil at læreren igjen skal bli sjefen i klasserommet. Balansen mellom elevenes rettigheter og rettigheten til lærerne må bli bedre, mener de.
Publisert 26.08.2025
Innlandet
Mer tid til barnehagelæreren
Bjørn Martinsen har skrevet et leserinnlegg om mer tid til barnehagelæreren.
Innlandet
Tid nok til hver elev
De politiske partiene har mange gode løfter om skole og utdanning i sine programmer nå før valget.
Gode råd til deg, ferske barnehagelærer!
Gratulerer med ny jobb! Den er både meningsfull, givende og krevende. Og, kanskje blir den litt enklere om du lytter til disse rådene vi har fått fra våre erfarne barnehagelærere?
Publisert 19.08.2025
Fagnettverk i Utdanningsforbundet – arena for faglige diskusjoner og utvikling
For å bidra til å styrke Utdanningsforbundet som profesjonsorganisasjon, har det blitt opprettet fagnettverk som består av lærere fra alle skoleslag.
Faktaark 12 / 2025
Utdanning – Ein viktig del av kriseberedskapen
– Kampen mot desinformasjon startar i klasserommet der lærarane er i førstelinja, seier Thomas Nordgård i Utdanningsforbundet etter høyringa på Stortinget torsdag om forskingssystemet.
Publisert 25.04.2025
Hvordan skape et godt profesjonsfellesskap i skolen?
Hvordan kan lærere og skoleledelse jobbe sammen for å utvikle en delt og felles praksis? Dette er spørsmålene som diskuteres i den nyeste episoden av vår podkast Lærerrommet.