Utdanning – Ein viktig del av kriseberedskapen
– Kampen mot desinformasjon startar i klasserommet der lærarane er i førstelinja, seier Thomas Nordgård i Utdanningsforbundet etter høyringa på Stortinget torsdag om forskingssystemet.
Publisert 25.04.2025
Sikker kunnskap i en usikker verden –stortingsmelding 14 (2024–2025)
I en tid preget av usikkerhet og omfattende teknologiske endringer, har regjeringen lagt fram en stortingsmelding for å styrke det norske forskningssystemet.
Faktaark 8 / 2025
– Uavhengig forsking er viktigare enn nokon gong
Fredag kom den tredje stortingsmeldinga til regjeringa om forsking og høgare utdanning:
– Fri og uavhengig forsking er viktigare enn nokon gong, seier Geir Røsvoll i Utdanningsforbundet.
Publisert 25.03.2025
Positive til strategi for utdanningsforskning
Utdanningsforbundet er positive til regjeringens nye strategi for utdanningsforskning – Gode lærerutdanninger bygges på langsiktig satsning på relevant forskning av høy kvalitet, sier Utdanningsforbundets Geir Røsvoll.
Publisert 05.03.2025
Forskningskafé: Digitaliseringens konsekvenser for læreres arbeid i klasserommet
Utdanningsforbundet ønsker velkommen til forskningskafé i Lærernes hus der vi har invitert to forskere og to lærere til å snakke om digitaliseringens konsekvenser for arbeidet i klasserommet. Du kan også følge innledningene digitalt.
Å tenke som en rektor – en studie av skoleledelse og profesjonsetikk
Rektorer står i en kompleks samfunnskontrakt, der autonomi og tillit krever høye faglige og etiske standarder. Mange opplever handlingsrommet sitt som trangt eller uavklart på grunn av høye og motstridende forventninger.
Faktaark 4 / 2025
Å tenke som en rektor. En studie av skoleledelse og profesjonsetikk
Det er velkjent at rektorer møter motstridende forventinger og må håndtere komplekse etiske dilemmaer i sitt arbeid. Men hvordan opplever de dette selv og hvilke strategier bruker de i møte med etiske utfordringer?
Rapport 2025
Forskningspolitikk for praksis og profesjon – internasjonalt og nasjonalt
Fagforeningsarbeid er på sitt beste når det blir understøttet av forskningsbasert kunnskap. I 2024 vedtok Education International, European Trade Union Committee for Education og Utdanningsforbundet hver sine forskningspolitiske dokumenter.
Faktaark 3 / 2025
Slik jobber vi for UH-sektoren
Her ser du våre viktigste saker på området høyere utdanning og forskning.
Utdanningsforbundets forskningspolitikk 2024–2027
Lærerprofesjonens kunnskapsgrunnlag har tilfang fra flere fagdisipliner og fra praktisk lærerarbeid. Det trengs en bevisst innsats for å knytte de ulike teoretiske og praktiske delene sammen til et hele som er relevant for den sammenhengen kunnskapen skal brukes i.