Fordømmer militærkuppet i Myanmar

Militæret i Myanmar gjennomførte et kupp 1. februar. Folket protesterer med fredelige midler. Nå kan du være med å vise støtte.

Education International, der Utdanningsforbundet er medlem, og den internasjonale fagbevegelsen fordømmer militærkuppet i Myanmar.
De ber militæret respektere valgresultatet og fortsette demokratiprosessen i landet.

Å støtte folket, lærere, elever og studenter i kampen for at demokratiprosessen i Myanmar skal fortsette, er viktig.

11. februar kl. 14.30 kan du støtte kampen ved å vise din motstand på sosiale medier. Du kan også “lage bråk”, slik innbyggerne i Myanmar gjør. Husk å bruke symbolet med tre fingre og bruk #SaveMyanmar.

Her finner du mer informasjon om kampanjen:
Join the trade union movement fighting for democracy in Myanmar - International Trade Union Confederation (ituc-csi.org)

Militær overtagelse

Første februar arresterte militæret en rekke politikere og aktivister. Blant dem var Aung San Suu Kyi, nobelprisvinner og leder av partiet National League for Democracy (NLD), og president Win Myint fra samme parti. Valgene i 2015 og 2020 ga en overlegen seier til NLD. Militæret påstår valget ikke ble lovlig gjennomført, og har brukt dette som argumentasjon for å gjennomføre kuppet. Grunnloven, skrevet av og for militæret, gir dem store fullmakter til å ta tilbake makten hvis de mener rikets sikkerhet er truet. Militæret har sagt at de vil beholde makten i ett år, for så igjen å utlyse nyvalg.

Diktatur versus demokrati

Myanmar har vært et militærdiktatur i mer enn femti år. Tatmadaw (det burmesiske militæret) tok makten i 1962. Flere ganger tidligere har det vært enorme folkelige protester mot militæret. I 1988, 1996 og 2007 ble de slått hardt ned på. Protestene er en del av det uferdige oppgjøret i Myanmar mellom diktatur og demokrati. Militæret har igjen kunngjort at det bare er lovlig at fem personer samles. Det ser det ikke ut til at innbyggerne i Myanmar bryr seg noe om.

Folkelig opprør

I starten av det folkelige opprøret mot diktaturet lagde innbyggerne bråk ved å tromme på gryter og blikkbokser og tute i bilhorn. Dette som en symbolsk handling for å jage vekk “det onde”. I den senere tiden har protestene spredt seg, og det er massive demonstrasjoner. Lærere, studenter, sykepleiere, jernbanearbeidere og mennesker fra alle samfunnslag deltar i protestene. Demonstrasjonene har hittil foregått i rolige former.

Ungdommer som demonstrerer i gatene i MyanmarFoto: Mon Mon Myat

Ungdom spesielt har brukt humor og sosiale medier og sørget for å holde god dialog med politiet. Militæret har tidligere vist at de er villige til å bruke rå makt. Nå meldes det et om tilspissede forhold mellom demonstranter og opprørspoliti. Vannkanoner er brukt mot demonstranter, og det meldes om det første dødsfallet. Folket i Myanmar ber om internasjonal støtte og oppmerksomhet.

Avbildet: Astrid Thomassen
Astrid Thomassen