Farger

Riktig og konsekvent bruk av farger er viktig for å styrke merkevarens visuelle uttrykk og bidra til å sikre gjenkjenning over tid.

Hovedfargene til Utdanningsforbundet er 'Energisk oransje' og 'Opplysende grønn'. Den oransje fargen er veldig sterk og synlig, og dermed brukes mest som aksentfarge. Den grønne fargen er frisk og tydelig. Den skaper en balanse med den energiske oransje fargen, og kan brukes på større flater. Sammen med 'Varm grå' og 'Dempet svart' skaper de et tydelig, mykt og originalt uttrykk som reflekterer Utdanningsforbundets merkevare.

Det er viktig at fargekoder brukes som beskrevet under.

Sekundærfargene til Utdanningsforbundet brukes sammen med hovedfargene for å berike merkevareidentiteten på ulike kommunikasjonsflater. Alle fargene kan brukes for å gi en nedtonet kontrast til hovedpaletten.

De fleste fargene fra sekundær fargepalett kan brukes som bakgrunnsfarger, særlig lysere toner som 'Lys grå' og 'Dempet hvitt'. Farger som 'Oliven' og 'Himmelblå' brukes mest i illustrasjoner.

Svart og hvitt er de eneste fargene som bør brukes på tekst. Konsistent bruk av disse fargene er viktig fordi de skaper kontrast og rom til andre profil-farger.

Les mer om krav til fargekontrast her. (Anker)

Det er definert en egen farge for streik. 'Streik rød' må kun brukes i forbindelse med streik, og er ellers ikke en profilfarge.

Se guidelines for streik materiale her. (🛠️ lenke kommer)

Bildet nedenfor gir et inntrykk av hvordan vi har tenkt å vekte fargene i designet. Det er viktig at de to primærfargene, 'Energisk oransje' og 'Opplysende grønn', brukes på en balansert måte og ikke overvelder de andre fargene i paletten. Den hvite fargen, sammen med lyse toner, skal ha en fremtredende plass i designet. Man bør alltid sikte mot et lett og lyst inntrykk.

Vær oppmerksom på at bildet under kun gir en grafisk representasjon av det generelle inntrykket – ikke en nøyaktig guide for hvert enkelt utfall.

For å sikre god lesbarhet skal all tekst ha tilstrekkelig kontrast mot bakgrunnen. Dette er viktig for alle brukere, særlig de med nedsatt syn, inkludert fargeblindhet. Liten tekst krever høyere kontrast for å ha god lesbarhet, enn stor eller fet tekst.

Nede kan du se hvilken tekstfarge bør brukes på de ulike profil-farger, i forhold til WCAG 2.0 standarden.

Det er viktig å merke at ikke alle profil-farger er definert til bruk som bakgrunn. Du kan lese mer om fargebruk i Primærfarger og Sekundærfarger.

For å gjengi fargen nøyaktig er det viktig å bruke de spesifikke fargekodene som er testet og konvertert for å være konsistente på tvers av forskjellige flater. Her er en forklaring på de ulike fargesystemene:

HEX / RGB

Disse fargekodene brukes kun til digitale applikasjoner på skjerm. For eksempel nettstedet vårt, web-bannere, animasjoner og Powerpoint-presentasjoner mm.

CMYK

Denne fargekoden brukes til offset-trykk med 4 farger (CMYK) og digital utskrift. Det er den mest brukte formelen for trykksaker, siden den er best for trykk med fargebilder. For eksempel brosjyrer, plakater og produktark mm.

PMS / Pantone®

Denne fargekoden brukes bare ved offset-trykk med heldekkende farger (Pantone). Det er den mest nøyaktige metoden for reproduksjon av farger, men fungerer ikke for fargefoto. For eksempel trykksaker med rene fargeflater, merchandise mm.

NCS

NCS – Natural Color System – er et system for fargeangivelse som er utviklet av Scandinavian Colour Institute. Systemet er norsk standard for fargeangivelse på maling.