Hovedorganisasjonen Unio

Utdanningsforbundet er medlem av hovedorganisasjonen Unio, som omfatter 14 fagforbund med om lag 380.000 medlemmer (mars 2022).

I tillegg til Utdanningsforbundet omfatter Unio:

• Norsk Sykepleierforbund
  • Forskerforbundet
  • Politiets Fellesforbund
  • Norsk Fysioterapeutforbund
  • Norsk Ergoterapeutforbund
  • Akademikerforbundet
  • Presteforeningen
  • Norsk Radiografforbund
  • Skatterevisorenes Forening
  • Det Norske Diakonforbund
  • Det norske maskinistforbund
  • Bibliotekarforbundet
  • Norsk Tannpleierforening

Organisasjonen ble stiftet 10. desember 2001 under navnet Utdanningsgruppenes Hovedorganisasjon (UHO), og endret navn til Unio i 2005.

I lønnsoppgjørene forhandler Utdanningsforbundet gjennom Unios ulike forhandlingsutvalg på de fleste tariffområdene.

Forhandlingsutvalgene i Unio forhandler med ulike arbeidsgivere avhengig av hvilket avtaleområde medlemmene tilhører. Forhandlingsutvalgene er sammensatt av representanter fra medlemsforbundene. Unio fastsetter kravene på de ulike tariffområdene på grunnlag av vedtatte krav i den enkelte medlemsorganisasjon.

Ledere med flere roller

Under lønnsoppgjøret fungerer Utdanningsforbundets leder, Steffen Handal, også som leder av Unios forhandlingsutvalg på KS-området. Det innebærer at han er forhandlingsleder for samtlige medlemmer på KS-området i Unio, som i tillegg til undervisningspersonale og førskolelærere i kommunene, også omfatter kommunalt ansatte sykepleiere m.fl. I tariffsammenheng er han altså forhandlingsleder og talsperson for både lærere og sykepleiere i kommunal sektor.

Unio er partipolitisk uavhengig, og har følgende hovedmål:

• å bedre medlemmenes lønns- og arbeidsvilkår, sikre sysselsetting og økonomisk og sosial trygghet
  • å styrke kunnskap, forskning og kompetanse i arbeidsliv og samfunn
  • å sikre og videreutvikle velferdsstaten og samfunnets fellesverdier
  • å videreutvikle samarbeid og allianser nasjonalt og internasjonalt
  • å være den hovedorganisasjonen som ivaretar de universitets- og høyskoleutdannedes interesser ved å arbeide for verdsetting av kunnskap, forskning, kompetanse og ansvar