Utdanning har aldri vært viktigere - framtida skapes nå

Fra 2005 har utdanning blitt gradvis mindre viktig for velgerne i stortingsvalg. Det vil vi gjøre noe med. For framtida skapes nå, og utdanning har aldri vært viktigere.

Den 4. juni ruller vi ut en kampanje der målet er å øke bevisstheten om barnehagens og skolens viktighet for velferdsstaten. Vi håper medlemmer og tillitsvalgte vil bli med å løfte frem at barn og unge gjennom utdanningsløpet lærer om ytringsfrihet, empati, samarbeid, samhold og inkludering – alle viktige byggeklosser i demokratiet vårt.

Bakteppet for kampanjen “Utdanning har aldri vært viktigere – framtida skapes nå”, er dypt alvorlig: Vi ser en synkende tillit mellom folk og mellom velgere og politikere. Desinformasjon brukes aktivt for å destabilisere. Verdens mektigste lyver, opptrer som bøller, og går til angrep på utdanningsinstitusjoner og på læreres og elevers rettigheter.

Empati, samarbeid, inkludering og samhold er egenskaper og holdninger som lærere i barnehage og skole jobber med hver dag på ulike måter.

Geir Røsvoll, leder i Utdanningsforbundet


Kunnskap er avgjørende for å stå opp mot desinformasjon og angrepene på demokratiet, og det å gi innsikt og trene kritisk tenkning står sentralt i hele utdanningsløpet. Vi vil vise fram de grunnleggende egenskaper og verdier som trenes og læres i norske barnehager og skoler. Empati, samarbeid, inkludering og samhold er egenskaper og holdninger som lærere i barnehage og skole jobber med hver dag på ulike måter.

Sikre inkludering og fellesskap

Fra begynnelsen av juni og fram til valget i september vil vi først minne befolkningen om hva utdanningssektorens bidrag er. Videre vil vi peker på hva som må til for at vi skal fortsette å ha en barnehage og skole som sikrer at barn og unge deltar i fellesskapet, og får det beste utgangspunktet i livet.

Det er lett å ta utdanningssektoren for gitt. Men vi har en bemanningskrise i barnehagene og en krevende kommune- og fylkesøkonomi som setter skolene, fra barneskole til videregående nivå, under betydelig press i store deler av landet. Det må politikerne nå ta på alvor.

Målet med kampanjen er at folk skal stemme på lag med barn og unge når de går til valgurnene 8. september.

Geir Røsvoll, leder i Utdanningsforbundet

Barn og unges beste

Målet med kampanjen er at folk skal stemme på lag med barn og unge når de går til valgurnene 8. september. Vi håper tillitsvalgte og medlemmer vil være med på å spre budskapet om hvorfor utdanningssektoren fortsatt må satses på.

Framtida skapes her og nå. Hvis vi kniper inn i dag og legger opp til færre lærere og et svakere lag rundt både elever og lærere, vil det kunne gi økte utgifter og et mer sårbart samfunn på sikt. Vi håper derfor alle vil være med på å gi sin stemme til barn og unge i valget.

Kampanjen vil kunne ses i form av annonser og kampanjefilmer i digitale medier og egenprodusert innhold i sosiale medier. De siste ukene før valget vil den også ses som reklame i strømme-tv og utendørst i en rekke byer rundt om i Norge.