Stor støtte til barnehagestreiken – nå trappes den opp

82 prosent av befolkningen støtter barnehagestreiken. Fra neste onsdag går nærmere 300 nye medlemmer ut i streik.

En fersk undersøkelse Respons analyse har gjort for Utdanningsforbundet viser kraftig støtte til de streikende i PBL-barnehagene. Mer enn åtte av ti i befolkningen støtter streiken.

– 82 prosent av befolkningen støtter barnehagestreiken. Det er en klar melding til oss, og det er en veldig klar melding til styret i PBL.

– Jeg er ikke overrasket over at befolkningen støtter streiken. Folk vil at alle de som hver dag går på jobb for å gi barn og foreldre et godt barnehagetilbud i det minste må være sikret en anstendig pensjon, sier Utdanningsforbundets leder Steffen Handal.

Her finner du alt du trenger å vite om barnehagestreiken.

Størst støtte blant barnehageforeldre

Streiken har nå vart i snart tre uker. Handal har stor forståelse for at mange av de som er rammet synes dette er krevende.

– Dette er en svært vanskelig situasjon for mange. Streiken skaper krevende hverdager for foreldre og barn. Da jeg var på streikedemonstrasjon foran Stortinget i går, var det ei lita jente som sto med et skilt hvor det sto at «Jeg vil gå tilbake til barnehagen». Slikt gjør inntrykk, og barnehagelærerne gir også tydelig uttrykk for at de ønsker seg tilbake til jobb for å være sammen med barna.

– Samtidig er dette en veldig viktig streik, som PBL må ta ansvaret for. Over åtte av ti støtter streiken, og støtten er faktisk størst blant de som har barn i barnehagene. Det håper jeg PBL tar til seg snarest mulig, sier Handal.

– PBL løper fra sine løfter

De ansatte i PBL-barnehagene hadde gjennom sine fagforeninger en avtale med PBL hvor de hvert år skulle betale inn tre prosent, i stedet for de vanlige to prosentene, frem til overgangen til ny AFP. Så skulle PBL inn i fellesordningen fra 1. januar 2023.

– De ansatte har samvittighetsfullt betalt inn mer enn alle andre i pensjon.

– Men til tross for gjentatte løfter vil altså ikke PBL gi de ansatte den samme pensjonen som nesten alle andre barnehageansatte har. Vi har holdt vår del av avtalen. PBL løper fra sine løfter. Det kan vi ikke akseptere, sier Handal.

Over 1200 av Utdanningsforbundets medlemmer i PBL er for tidens ute i streik. Nå trappes den altså opp med nærmere 300 nye barnehagelærere, hovedsakelig fra Bergen, fra og med neste onsdag.

Medlemmer i disse barnehagene tas ut i streik fra onsdag 9. november

Stavanger
Egenes idrettsbarnehage
NLM barnehagene avd Misjonsbarnehagen Lasseliten

NB! Saken ble oppdatert en snau time etter den ble publisert, hvor noen barnehager ble fjernet og lagt til. Listene oppdateres kontinuerlig, så det vil også kunne skje endringer i ettertid.

Sitert

Avbildet: Steffen Handal