Protesterte utenfor KS-bygget

Lærere fra hele Oslo og Viken samlet seg utenfor Kommunenes hus i Oslo for å markere at KS verken vil møte til debatt eller komme lærerne i møte og få avsluttet streiken.

Onsdag formiddag ble gata utenfor Kommunenes hus i Oslo, der Kommunenes sentralorganisasjon (KS) har sine kontorer, fylt med engasjerte lærere som sang og markerte sin misnøye med hvordan KS behandler lærerne.

Utdanningsforbundet Lillestrøm var initiativtakerne bak aksjonen, som ble behørig dekket av NRK.

– Vi er her fordi kommunene ikke tar ansvar. KS vil ikke delta i debatter, og de vil ikke snakke med oss. Vi har flyttet oss ned hit for å vise at kommunene ikke bare kan gjemme seg i denne bygningen her og vente på en tvungen lønnsnemd, sa Alexander Fjellestad, som er medlem av streikekomiteen i Lillestrøm til NRK.

Se reportasjen fra NRK Nyheter

Krever at kommunepolitikerne tar ansvar

De mange oppmøtte lærerne sang Verdien av en lærer, en streikesang som er laget av de streikende i Lillestrøm. Under aksjonen, som varte i en time, fikk de fremført et budskap til kommunepolitikerne som det ikke går an å misforstå: Det er på tide å ta ansvar.

– Vi må få avsluttet streiken. Våre krav er edruelige. Jeg håper at de som sitter her inne hører oss og at de kommer på banen med hva de har tenkt til å gjøre for skolen og for elevene, sa Alexander Fjellestad til NRK.

Lektor på Østersund skole Marte Krohg Østby, som deltok på markeringen, har selv en datter som er rammet av streiken. Hun var likevel klar på hvor viktig streiken er. Mange lærere føler nå at de ikke er ønsket av sin arbeidsgiver, understreket Krohg Østby. Slik kan det ikke fortsette, påpekte hun.

– Jeg tenker på elevene mine hver eneste dag, sa Krohg Østby med henvisning til de mange medieoppslagene om unge som rammes av streiken. - Men jeg er også bekymra for elevene som ikke har fagutdannede lærere til daglig. Det er viktig for meg at min datter har en fagutdannet lærer. Det er det dessverre ikke alle som har, sa Krohg Østby.

Ledelsen i KS kom ikke ut og møtte lærerne, men styreleder Gunn Marit Helgesen uttalte seg onsdag kveld til NRK

I tillegg til NRK Nyheter fulgte Romerikes blad aksjonen tett. Avisen har publisert en lengre reportasje (bak betalingsmur).

Hvorfor streiker vi? Hvor streiker vi? Hva er siste nytt? Her finner du alt om streiken