Korona: - Går på tilliten til myndighetene løs

Denne uka starter skoler og barnehager opp igjen med strenge regler om fritidskarantene for lærerne – samtidig som de unntas fra jobbkarantene. – Lærerne er i opprør over situasjonen, sier leder i Utdanningsforbundet Steffen Handal.

Etter innføringen av nye, strenge koronarestriksjoner før nyttår slår lærere i norske skoler og barnehager nå alarm.

– Vi opplever et opprør ute blant medlemmene våre. Jeg sitter med en opplevelse at de nye karantenereglene er bøtta som får begeret til å renne over. Nå går det på tilliten til myndighetene løs, sier leder i Utdanningsforbundet Steffen Handal.

Hør intervju med Steffen Handal på Politisk kvarter 4. januar

Retter krass kritikk

Utdanningsforbundet har de siste ukene rettet krass kritikk mot regjeringen, som nå pålegger ansatte i barnehage og skole å gå på jobb når de er nærkontakter til noen som er smittet av korona – samtidig som de skal være i karantene på fritiden. Det er kun unntak for lærere som har fått tredje vaksinedose.

– Før jul sa vi soleklart fra til statsråden om at testkapasitet, vaksiner og karantene måtte sees i sammenheng. Dette har dessverre ikke skjedd, og da er det helt urimelig å innføre unntak fra jobbkarantene, men pålegg om fritidskarantene, som regjeringen nå har gjort, sier Handal, som også reagerer sterkt på at dette skjedde uten at lærerorganisasjonene ble tatt med på råd.

Les også: Karanteneunntak: − Urimelig og ulogisk

Etter kritikken fra Utdanningsforbundet – blant annet i VG – og andre lærerorganisasjoner, myket regjeringen nylig opp karantenereglene: Ansatte i skoler og barnehager får nå enkelte unntak fra fritidskarantenen. Dette innebærer blant annet at lærere får lov til å reise kollektivt til og fra jobb.

Men dette er fortsatt på langt nær godt nok, mener Handal, som understreker at det fortsatt er urimelig at det er ulik karantene for jobb og fritid. Juridisk kommer forbundet nå til å undersøke om de nye karantereglene i det hele tatt er lovlige.

Les også: Vil undersøke lovligheten av nye karanteneregler

Handal påpeker også at testkapasiteten må være på plass før man legger opp til et system som forutsetter testing, noe han mener ikke er tilfellet per i dag.

– Det er helt håpløst å legge opp til et karanteregime som forutsetter at vi har massevis av hurtigtester når vi ikke har nok til å teste alle ved skole- og barnehagestart. Jeg blir rysta når jeg hører hvor dårlig testkapasiteten er der ute.

Lokallagslederne i Utdanningsforbundet forteller om sterke reaksjoner fra medlemmene, ifølge Handal.

– Det viser seg at lærere enkelte steder får beskjed om at de må skaffe tester selv. Dette er en skandale, og det kommer vi til å gjøre helt klart både overfor statsråder og helsemyndigheter i dagene framover.

Langt fram til alle lærere er fullvaksinerte

Rett før jul slo regjeringen fast at kommuner og fylkeskommuner skal sørge for at lærere og ledere får tatt den tredje vaksinedosen så raskt som mulig.

En prioritering av lærerne i vaksinekøen er noe Utdanningsforbundet har tatt til orde for over lang tid, og den nye regjeringen valgte altså å lytte til denne sterke anbefalingen.

Les også: Kommunene skal prioritere lærere for tredje vaksinedose

Men det vil antagelig ta tid før kommunene får vaksinert alle lærerne. Ifølge tall fra FHI hadde kun 20 prosent av de ansatte i skoler og barnehager fått tredje dose av koronavaksinen ved utgangen av 2021. Dette er blant annet et resultat av at det skal gå 4,5 måneder mellom andre og tredje dose.

Når myndighetene aldri prioriterte ansatte i skoler og barnehager for dose 1 og 2, blir denne siste prioriteringen mest en skrivebordsøvelse uten praktiske konsekvenser. Med dagens karanteneregler må med andre ord mange lærere belage seg på karantener i tiden framover.

Forventer at Brenna rydder opp

Utdanningsforbundet skal denne uka i nye møter med statsråden. Kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap) har tidligere sagt at tiltakene skal vurderes på nytt i januar og at det vil komme nye råd i uke 2.

Handal forventer at regjeringen snarest rydder opp og sørger for at lærerne slipper å leve med den usikkerheten som mange nå opplever.

– Det er vanskelig å få tak i hva myndighetene egentlig forventer av oss: Regner de med at mange lærere vil bli smitta eller prøver vi å unngå smitte? Man må forstå at medlemmene våre står i en veldig spesiell situasjon nå. De har mange nærkontakter og de aller fleste står uten en tredje dose. Dette er en stor belastning for lærerne, sier han.

Her finner du svar på spørsmål om korona som er aktuelle for lærere i barnehage og skole