Internasjonal fagbevegelse fordømmer angrepet på Ukraina

Internasjonal fagbevegelse ber Russland om å trekke sine styrker tilbake og appellerer til verdenssamfunnet om dialog for fredelig løsning som respekterer folkeretten.

Utdanningsforbundets hovedorganisasjon Unio støtter den internasjonale fagbevegelsens appell om russisk tilbaketrekning og strakstiltak for fred og sikkerhet i regionen.

Ukrainakonflikten er ødeleggende for enkeltmennesker og verdenssamfunnet. Lederen av europeisk fagbevegelse (ETUC), Luca Visentini, viser til at verden ikke trenger mer konflikt, men mer investering i mennesker og jobber, fred og stabilitet.

Den utfordrende situasjonen i Ukraina har vært på fagbevegelsens radar i mange år. Landet er en gjenganger på den globale fagbevegelsens indeks over «risiko-land».

– Nå har vi en situasjon av katastrofalt ødeleggende dimensjoner for folk, staten Ukraina og verdenssamfunnet. Situasjonen har rett og slett gått fra vondt til mye, mye verre, sier Unio-leder Ragnhild Lied.

Krever at Russland stanser invasjonen

Unio sender solidariske hilsener til fagforeningskollegaer i Ukraina og det ukrainske folk. Det haster med å finne en løsning.

– Unio krever at Russland stanser invasjonen av Ukraina. Konflikten må løses ved forhandlingsbordet og via diplomati, og Krim-avtalen må respekteres, sier Ragnhild Lied.

Utdanningsforbundet er også en del av Education International, som i en uttalelse denne uka har ytret sin solidaritet med Ukraina.