Barnehagestreiken: Frivillig mekling på mandag

Partene i barnehagestreiken er enige om å møtes til frivillig mekling mandag 7. november.

Førstkommende mandag møtes partene i den pågående barnehagestreiken i PBL hos Riksmekler klokken 12.00.

– Vi har hatt flere uformelle samtaler i løpet av barnehagestreiken.

– Samtalene vi hadde på torsdag var såpass konstruktive at partene er enige om å gå inn i en frivillig mekling. Det er svært vanskelige spørsmål som må avklares før streiken kan avsluttes, men selvsagt er målet å bli enige i løpet av meklingen. Det sier en samlet arbeidstakerorganisasjon ved forhandlingslederne, Terje Skyvulstad (Utdanningsforbundet), Anne Green Nilsen (Fagforbundet) og Trond Ellefsen (Delta), i en felles uttalelse.

Les mer om torsdagens kontakt her.

Skyvulstad understreker samtidig at en frivillig mekling ikke gir noen garantier.

– For å nå en løsning, er dialog mellom partene svært viktig.

– Noen ganger lykkes man ikke alltid i første runde. Streiken vil pågå for fullt inntil det foreligger et meklingsresultat. Dette betyr at streiken fortsetter helt til vi er i mål, understreker Utdanningsforbundets forhandlingsleder.