Slik blir du lærer i skolen

For å bli lærer i skolen kreves det en lærerutdanning som gir deg pedagogisk, didaktisk og faglig kompetanse. I Norge kan du bli lærer i skolen ved å følgje ulike utdanningsløp som kvalifiserer til ulike trinn i utdanningssystemet.

Utdanningsforbundet mener at barn og unge er tjent med at det finnes lærere med ulik lærerutdanning, og disse utdanningene må utvikles hver for seg og i sammenheng med hverandre.

Utdanningsforbundet mener at framtidens lærere må få en utdanning av høy kvalitet der de profesjonsfaglige elementene, sammen med solid fagkunnskap og tydelig forankring i forskning og erfaringskunnskap, her en sikker plass og status. Lærerutdannere må få gode vilkår for forsknings- og utviklingsarbeid, og det må legges til rette for kompetanseheving til doktorgrad eller tilsvarende.

Utdanningsforbundet ser på lærerutdanning som grunnutdanningen, men også veiledning av nyutdanna og etter- og videreutdanning medvirker til kontinuerlig kvalifisering for å komme kompetansebehov i framtiden i møte. Derfor må vi se disse elementene i sammenheng i den yrkeslange kvalifiseringen til en lærer.

Dette er lærerutdanningene som kvalifiserer til å undervise i skolen på forskjellige trinn:

KLASSETRINN
UTDANNING 1-7 5-10 8-13