Rett til opplæring i samisk

Det er oppstart av et nytt skoleår, og du som lærer får utdelt timeplan og oversikt for din klasse og elevgruppe for det kommende skoleåret.

En av elevene skal ha opplæring på samisk. Du ser raskt at rektor har lagt disse timene samtidig som resten av klassen skal ha undervisning i musikk. Du vet at det er et av elevens favorittfag, og eleven planlegger å søke musikklinja på videregående. Dette har du informert rektor om i forkant av timeplanleggingen.

  • Hvilket ansvar har du som lærer?
  • Hvilke plikter og rettigheter har de involverte?
  • Hva vil være det beste for den enkelte og for fellesskapet?
  • Kan Lærerprofesjonens etiske plattform hjelpe deg med å sette dette i perspektiv?
  • Hva bør du gjøre i denne situasjonen, og hvorfor?

Til lærere / et annet perspektiv: Ta skoleleders perspektiv. Hvordan tror du skoleleder har reflektert rundt spørsmålene over?

Til skoleledere: Tenk deg at du er skolelederen i dette caset. Læreren tar problemstillingen opp med deg. Hvordan reflekterer du rundt spørsmålene ove