Foreldresamarbeid og barnets beste

Du jobber som styrer i en liten barnehage der økonomien er svært presset og går mot et underskudd. Det er full stopp i innkjøp av alt fra leker og materiell til personalkaffe.

Nå er det en utfordring at foreldrene til ett av barna ikke har betalt foreldreandelen eller utgifter til kost på flere måneder. De er i en konflikt i forbindelse med et samlivsbrudd og er uenige om hvem som skal betale. Etter seks måneder med manglende innbetaling og problemer med å få foreldrene i tale, ser du deg nødt til å legge saken frem for barnehagens styre.

Styreleder har i forkant bedt deg vurdere varsel om oppsigelse av plassen i samarbeid med det pedagogiske personalet. Du skal redegjøre for deres vurdering overfor styret.

De ansatte på avdelingen kjenner problemstillingen og har diskret prøvd å minne foreldrene om innbetaling ved levering og henting, ettersom de ikke svarer på telefon eller e-post. Dette er en belastning de opplever kommer i veien for et godt samarbeid. De er redde et varsel om oppsigelse skal gjøre samarbeidet enda vanskeligere.

Noen av de ansatte på en annen avdeling, er opprørte og opplever det er vanskelig at foreldrene ikke betaler, fordi det går utover de andre barna. Det er ikke en stor sum, men de mener det utgjør en forskjell i en barnehage med presset økonomi.

For andre er dette en prinsippsak. De opplever det respektløst overfor dem som jobber hver dag for å gi et best mulig tilbud, at foreldrene ikke finner ut av det og betaler det de skal.

Samtidig mener de ansatte som kjenner barnet godt, at det er viktig for barnet å beholde plassen i barnehagen. Barnehagen skal være et fristed fra foreldrenes konflikt. Hva hvis et varsel om oppsigelse ikke fører frem?

  • Hvilket ansvar har du som styrer?
  • Hvilke plikter og rettigheter har de involverte?
  • Hva vil være det beste for den enkelte og for fellesskapet?
  • Kan Lærerprofesjonens etiske plattform hjelpe deg med å sette dette i perspektiv?
  • Hva bør du gjøre i denne situasjonen, og hvorfor?

Fra barnehagelærers perspektiv: Se for deg at du er barnehagelærer og styrer spør om din vurdering i møtet. Hvordan vil du reflektere rundt spørsmålene over?