Likestilling og trosfrihet

Likestilling og trosfrihet

Målgruppe: Lærere i videregående, ungdomsskole og skoleledere

  • Hvordan vil du beskrive utfordringen?
  • Hvilket ansvar har læreren?
  • Hvilke rettigheter har de involverte?
  • Hva mener du er riktig overfor:
    a) elevene som ikke ønsket å håndhilse?
    b) elevene som mente det var kjønnsdiskriminering?
    c) foreldrene
    d) læreren?
    e) alle?
  • Hvilke sider ved Lærerprofesjonens etiske plattform gjør seg gjeldende her?
  • Krever situasjonen at det tas særskilte hensyn til enkeltindivider eller grupper?
  • Hva mener du læreren bør gjøre og hvorfor?

Til lærere i ungdomsskolen:

Tenk deg at den samme situasjonen utspilte seg i en ungdomsskoleklasse. Hvordan ville du reflektere rundt spørsmålene over?

Fra skoleleders perspektiv:

Tenk deg problemstillingen i caset fra skoleleders perspektiv. Foreldrene tar kontakt med deg om situasjonen og krever at du pålegger læreren å snakke med klassen om at alle skal håndhilse uavhengig av kjønn. Hvordan ville du reflektert rundt spørsmålene over? (Bytt ut lærer med leder)