Klassemiljø

Målgruppe: Lærere og skoleledere

  • Hvordan vil du beskrive utfordringen?
  • Hvilket ansvar har læreren?
  • Hvilke rettigheter har de involverte?
  • Hva mener du vil være det beste for: a) enkeltelevene b) resten av klassen c) kollegaene d) alle?
  • Hvilke sider ved Lærerprofesjonens etiske plattform gjør seg gjeldende her?
  • Krever situasjonen at det tas særskilte hensyn til enkeltindivider eller grupper?
  • Hva mener du læreren bør gjøre, og hvorfor?

Fra skoleleders perspektiv:

Tenk deg at læreren i caset tar opp problemstillingen med skolens leder. Hvordan vil du reflektere rundt spørsmålene over ut fra leders perspektiv? (Bytt ut “lærer” med “leder”)

Til lærere i vgs:

Tenk deg at den samme situasjonen utspilte seg i en videregående klasse. Hvordan ville du reflektere rundt spørsmålene over?

Til lærere i begynneropplæringen:

Tenk deg at den samme situasjonen utspilte seg i begynneropplæringen. Hvordan ville du reflektere rundt spørsmålene over?