Filmer om etiske dilemmaer

Lærere og skoleledere møter på en rekke etiske utfordringer hver eneste dag. Å reflektere over vanskelige spørsmål i fellesskap, kan være en god øvelse og støtte. Her finner du nye casefilmer og spørsmål til refleksjon i profesjonsfelleskapet.

Under finner du filmer som er rettet mot deg som jobber på ulike nivåer i barnehage og skole, og refleksjonsspørsmål.

Prøv gjerne å innta både lederperspektiv og ansattperspektiv. Hvordan ser dilemmaet ut fra ulike ståsted?

Målgruppe: Skoleledere og lærere

  • Hvordan vil du beskrive utfordringen?
  • Hvilket ansvar har skolelederen?
  • Hvilke rettigheter har de involverte?
  • Hva mener du vil være det beste for: a) elevene b) foreldrene c) de ansatte? d) alle?
  • Hvilke sider ved Lærerprofesjonens etiske plattform gjør seg gjeldende her?
  • Krever situasjonen at det tas særskilte hensyn til enkeltindivider eller grupper?
  • Hva mener du lederen bør gjøre, og hvorfor?

Fra lærernes perspektiv

Tenk deg problemstillingene i caset fra lærernes perspektiv. Hvordan vil du reflektere rundt spørsmålene over? (Bytt ut “leder” med “lærer”)

Målgruppe: Lærere i begynneropplæringen og skoleledere

  • Hvordan vil du beskrive utfordringen?
  • Hvilket ansvar har læreren?
  • Hvilke rettigheter har de involverte?
  • Hva mener du vil være det beste for: a) elevene b) alle?
  • Hvilke sider ved Lærerprofesjonens etiske plattform gjør seg gjeldende her?
  • Krever situasjonen at det tas særskilte hensyn til enkeltindivider eller grupper?
  • Hva mener du læreren bør gjøre, og hvorfor?

Fra skoleleders perspektiv:

Tenk deg at læreren tar opp bekymringene i caset med skolens leder. Hvordan vil du reflektere rundt spørsmålene over ut fra leders perspektiv? (Bytt ut “lærer” med “leder”)

Målgruppe: Lærere og skoleledere

  • Hvordan vil du beskrive utfordringen?
  • Hvilket ansvar har læreren?
  • Hvilke rettigheter har de involverte?
  • Hva mener du vil være det beste for: a) enkeltelevene b) resten av klassen c) kollegaene d) alle?
  • Hvilke sider ved Lærerprofesjonens etiske plattform gjør seg gjeldende her?
  • Krever situasjonen at det tas særskilte hensyn til enkeltindivider eller grupper?
  • Hva mener du læreren bør gjøre, og hvorfor?

Fra skoleleders perspektiv:

Tenk deg at læreren i caset tar opp problemstillingen med skolens leder. Hvordan vil du reflektere rundt spørsmålene over ut fra leders perspektiv? (Bytt ut “lærer” med “leder”)

Til lærere i vgs:

Tenk deg at den samme situasjonen utspilte seg i en videregående klasse. Hvordan ville du reflektere rundt spørsmålene over?

Til lærere i begynneropplæringen:

Tenk deg at den samme situasjonen utspilte seg i begynneropplæringen. Hvordan ville du reflektere rundt spørsmålene over?

Målgruppe: Barnehagelærere og styrere

  • Hvordan vil du beskrive utfordringen?
  • Hvilket ansvar har barnehagelæreren?
  • Hvilke rettigheter har de involverte?
  • Hvilke sider ved Lærerprofesjonens etiske plattform gjør seg gjeldende her?
  • Hva mener du vil være det beste for: a) barna b) foreldrene c) de ansatte d) eier e) alle?
  • Krever situasjonen at det tas særskilte hensyn til enkeltindivider eller grupper?
  • Hva mener du barnehagelæreren bør gjøre, og hvorfor?

Fra styrers perspektiv:

Tenk deg at de ansatte tar opp bekymringene i caset med barnehagens styrer. Hvordan vil du reflektere rundt spørsmålene over fra styrers perspektiv? (Bytt ut “barnehagelærer” med “styrer”)

Lærerrollen i voksenopplæringen

Målgruppe: Lærere i voksenopplæringa

  • Hvordan vil du beskrive utfordringen?
  • Hvilket ansvar har læreren?
  • Hvilke rettigheter har de involverte?
  • Hva mener du vil være det beste for:
    a) deltakeren
    b) de andre deltakerne
    c) alle?
  • Hvilke sider ved Lærerprofesjonens etiske plattform gjør seg gjeldende her?
  • Krever situasjonen at det tas særskilte hensyn til enkeltindivider eller grupper?
  • Hva mener du læreren bør gjøre og hvorfor?

Likestilling og trosfrihet

Målgruppe: Lærere i videregående, ungdomsskole og skoleledere

  • Hvordan vil du beskrive utfordringen?
  • Hvilket ansvar har læreren?
  • Hvilke rettigheter har de involverte?
  • Hva mener du er riktig overfor:
    a) elevene som ikke ønsket å håndhilse?
    b) elevene som mente det var kjønnsdiskriminering?
    c) foreldrene
    d) læreren?
    e) alle?
  • Hvilke sider ved Lærerprofesjonens etiske plattform gjør seg gjeldende her?
  • Krever situasjonen at det tas særskilte hensyn til enkeltindivider eller grupper?
  • Hva mener du læreren bør gjøre og hvorfor?

Til lærere i ungdomsskolen:

Tenk deg at den samme situasjonen utspilte seg i en ungdomsskoleklasse. Hvordan ville du reflektere rundt spørsmålene over?

Fra skoleleders perspektiv:

Tenk deg problemstillingen i caset fra skoleleders perspektiv. Foreldrene tar kontakt med deg om situasjonen og krever at du pålegger læreren å snakke med klassen om at alle skal håndhilse uavhengig av kjønn. Hvordan ville du reflektert rundt spørsmålene over? (Bytt ut lærer med leder)