Veiledning del 1

Faglig ansvarlig

Per Arneberg
Telefon: 41624135

Denne samlingen blir arrangert fysisk, innenfor de til enhver tid gjeldende smittevernsregler. Dette er obligatorisk opplæring for deltakere i Utdanningsforbundets spesialistutdanning i pedagogisk-psykologisk rådgivning.

Avmeldingsfrist: 24. august 2020

Opplæringsansvarlige: Inger Ulleberg, Anette Holmgren, Cato R.P. Bjørndal

Læringsmål:
Målet med kurset er at deltakerne skal få utvidet kunnskap om kommunikasjonsteori, og se hvordan dette kan være relevant for egen rådgivningspraksis.

Innhold:
Dette  vil gi kunnskaper om systemisk veiledning både i teori og i praksis. Den første dagen vil ha fokus på systemisk grunnlagsforståelse og kommunikasjonsteori, og på systemisk veiledning i praksis. Den andre dagen vil vi se nærmere på ulike elementer i veiledningssamtaler som å lytte og å spørre. Deltakerne må bringe med seg erfaringer fra egen praksis som utgangspunkt for drøftinger i plenum og arbeid i grupper. Arbeidsformene vil veksle mellom forelesning, dialog, drøftinger og ulike øvelser i mindre grupper. Dette er den første samlingen i en rekke på tre samlinger om veiledning i spesialistutdanningen for PP-rådgivere. Kursene vil presentere nyere forskning på veiledningsområdet, teoretiske begreper og perspektiver og metodiske grep. Veiledning 2 og Veiledning 3 vil tilbys i høsten 2020 og våren 2021

Om kursholder :
Inger Ulleberg er førstelektor i pedagogikk ved OsloMet - storbyuniversitetet. Hun er utdannet lærer og spesialpedagog, og har arbeidet med veilederutdanninger og lærer-utdanning i en årrekke. Hun har deltatt i forskningsprosjekter knyttet til kommunikasjon i klasserommet med fokus på klasseledelse og klassesamtaler, og har de siste årene arbeidet med videreutdanningen ”Rådgivning og veiledning” for SEVU-PPT. Inger Ulleberg har skrevet boka Kommunikasjon og veiledning(Universitetsforlaget 2014 og er medforfatter av bøkene Mellom ordene med Per Jensen(Gyldendal 2019) og Systemisk veiledning i profesjonell praksis(Fagbokforlaget 2017)

Vi tar forbehold om endringer i programmet og nok påmeldte. Deltakeren vil blir fakturert ved avbud etter avmeldingssfristen.