Forvaltning og sakkyndig arbeid

Om arrangementet

Hvor og når?
tirsdag 05. juni kl. 09:00 - onsdag 06. juni kl. 16:00

Lærernes hus

Osterhaus' gate 4 A, 0183 OSLO

Vis i Google Maps
Pris

2 800,- (medlem av Utdanningsforbundet)

3 500,- (andre)

Kurset vil belyse sentrale juridiske og forvaltningsmessige rammer for grunnopplæringen og vil gå inn på formålsbestemmelsen og bestemmelsen om tilpasset opplæring, sentrale elevrettigheter som rett og plikt til opplæring, innhold i og vurdering av opplæringen, retten til et godt psykososialt miljø, hjem-skolesamarbeid og opplæringslovens bestemmelser om spesialpedagogisk hjelp. Ut fra dette vil sette søkelys på PPTs rolle.

Målgruppe:
Medlemmer av Utdanningsforbundets spesialiseringsutdanning i pedagogisk-psykologisk rådgiving. Kurset kan også inngå som ordinært spesialistkurs og som vedlikeholdsaktivitet for godkjente spesialister.

Om kurset:
Kurset vil innledningsvis belyse sentrale juridiske og forvaltningsmessige rammer for grunnopplæringen -  hentet fra opplæringsloven med forskrifter og sentrale begrep og bestemmelser fra forvaltningsloven. Noen eksempler er formålsbestemmelsen og bestemmelsen om tilpasset opplæring, sentrale elevrettigheter som rett og plikt til opplæring, innhold i og vurdering av opplæringen, retten til et godt psykososialt miljø, hjem-skolesamarbeid. Ut fra dette vil sette søkelys på PPTs rolle, ved foredrag og gjennom refleksjon og drøftinger. Som en del av dette tar kurset for seg  saksgang og prosesser i barnehage, skole og PPT - fra bekymring til tiltak.

Andre del av kurset vil gå dypere inn i opplæringslovens bestemmelser om spesialpedagogisk hjelp for barn under opplæringspliktig alder, og spesialundervisning både for elever i grunnskole og videregående opplæring.   Utdanningsdirektorates nye veildere til opplæringsloven om spesialpedagogisk hjelp og spesialundervisning er sentrale kilder. Kursdeltakerne oppfordres til å ta med problemstillinger/case som kan deles og drøftes både i plenum og eventuelt i grupper.

Som ansvarlige for kurset er vi oppmerksomme på avt det vil kunne være stor variasjon mellom deltakerne både når det gjelder utdanning og erfaring fra forvaltningsarbeid. Vi vil forsøke å komme både de relativt ferske og de mer erfarne i møte blant annet ved å spille på deltakernes egen kompetanse.

Form:
Kurset går over to dager, og vil veksle mellom forelesninger, dialog i plenum og eventuelt drøftinger i grupper. Kursansvarlige:

Kursledere/foredragsholdere:
Johannes Drabløs er lærer og spesialpedagog, cand.polit., lang fartstid i skoleverket som lærer og leder, en lengre periode i spesialisthelsetjenesten , 16 år i PPT som rådgiver, faglig leder og leder. Nå seniorleder i rådmannens stab med spesialpedagogisk hjelp, spesialundervisning og kapittel 9a i Opplæringsloven som særlige arbeidsområder.
Trond Erik Welstad er jurist og rettssosiolog . Arbeider med utdanningsrett (skolerett) som fagområde sammen med  blant annet professor emeritus Henning Jakhelln. Ansatt ved Institutt for offentlig rett

 

Vi tar forbehold om endringer i programmet og nok påmeldte. Deltakeren vil blir fakturert ved avbud etter påmeldingsfristen.