Samisk innhold i alle barnehager – fra rammeplan til praksis

Om arrangementet

Hvor og når?
torsdag 23. okt. kl. 14:30 - 16:00

Digitalt via Zoom

Påmeldingsfrist

23.10.2025

Pris

Gratis

Praktisk ansvarlig

Marianne Aagedal
E-post: [email protected]
Telefon: 92428980

Faglig ansvarlig

Marthe Kragebøl Norvalls
E-post: [email protected]
Telefon: 92602904

I anledning Samisk språkuke ønsker vi å bidra til økt kunnskap om samiske språk og kultur. I dette kurset vil du få økt kunnskap om hvordan arbeide med samisk kultur og tradisjoner i barnehagen. Kurset er gratis.

Målgruppe: Barnehagelærere, Lærerstudentene

Form: Kurset er gratis og digitalt (Zoom). Det vil bli tatt opptak som er tilgjengelig for påmeldte deltakere i 30 dager.

Ifølge rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver, skal alle barnehager uansett hvor i landet de ligger, synliggjøre samisk kultur og bidra til at barna kan utvikle respekt og fellesskapsfølelse for det samiske mangfoldet.

Kurset vil gi deg grunnleggende kunnskap i tillegg til praktiske tips til hvordan komme i gang med dette arbeidet i barnehagen. 

Opplegget består av tre deler:

  • en kort innføring i samisk historie og samfunn
  • en beskrivelse og fortolkning av rammeplanens samiske innhold
  • en refleksjon rundt hvordan barnehagen kan jobbe med implementering av samisk kultur og innhold

Sannhets- og forsoningskommisjonens rapport ble lansert sommeren 2023 og behandlet i Stortinget 12. november 2024. På vegne av lærerne har Utdanningsforbundet beklaget den systematiske fornorskningen norske lærere utsatte samene, kvenene og skogfinnene for. Språk og kultur er viktige elementer som er omtalt i rapporten, som påvirker barnehagens arbeid. Dette kurset er en del av Utdanningsforbundets oppfølging av Sannhets- og forsoningskommisjonens rapport, vi ønsker å bidra til å spre kunnskap om samisk samfunn, språk og kultur til barnehagelærere.

Utdanningsforbundet ønsker velkommen til gratis kurs!

Om kursholder:
Torjer A. Olsen er professor i urfolksstudier ved Senter for samiske studier ved UiT Norges arktiske universitet. Han har gjennom mange år jobbet med samiske temaer i skole, barnehage og høyere utdanning både gjennom forskning, undervisning og formidling.

Han er også medforfatter av boka «Samiske temaer og perspektiver i alle barnehager – fra rammeplan til praksis»