Kunst, kultur og dataspill i klasserommet

Om arrangementet

Hvor og når?
onsdag 16. feb. kl. 14:00 - 16:00

Digitalt via Zoom

250,- (medlem)

500,- (ikke-medlem)

150,- (student)

Praktisk ansvarlig

Brit Adam
Telefon: 95966175

Faglig ansvarlig

Marianne Olsen Brøntveit
Telefon: 90028789

Nytenkende og spennende kurs om hvordan bruke spillmediers muligheter for å kombinere faglige mål med kunst- og kulturopplevelser.

Gruppepris for dette kurset:
750,- (gruppepris for medlemmer, inntil 9 personer)
1000,- (gruppepris for medlemmer, mer enn 9 personer)

I tillegg til enkeltpåmeldinger tilbyr vi nå gruppepris for medlemmer av Utdanningsforbundet. Ved gruppepåmelding skal kun en fra gruppen registrere seg som deltaker, og deretter huke av for valgte gruppestørrelse. Lenke til kurset blir da sendt ut til denne personen.

Om kurset

Dataspill i skolen rammes ofte inn med tydelige koblinger mellom spillinnhold, kompetansemål og læreplan. Men det finnes også rike muligheter for å bruke dataspill til andre målsettinger for hva elever skal oppleve i skolen.

I dette kurset får deltakerne innsikt i hvordan lærerens metodiske verktøykasse enkelt kan enkelt utvides med kunst, kultur og estetiske opplevelser formidlet gjennom dataspill. Kurset holdes digitalt på Zoom.

Kursets målsetting:

Kursets mål er å inspirere og øke deltakernes spillkompetanse og spillforståelse, og gjøre dem bedre rustet til å finne koblinger mellom dataspill og praksis i skolen, kulturskolen og andre arenaer for barn og unge.

Deltakerne får erfare at dataspill som verktøy for læring er tett forbundet med dataspill som sanselige og estetiske opplevelser, og at veien mellom læreplanens overordnede del og konkrete kompetansemål er kortere enn man skulle tro.

Innhold og arbeidsmåter:

Kurset foregår digitalt på Zoom gjennom presentasjoner, video, spillstrømming og diskusjon.

Kurset starter som et ganske tradisjonelt nettkurs, med snakkende hoder og Powerpoint-presentasjon. Etter hvert beveger vi oss til spillstrømmingens verden, hvor deltakerne både blir tilskuere og medskapere av opplevelsene.

Det kreves ikke spillkompetanse for denne delen av kurset, men det kan bli en hel del refleksjon, samt valg på liv og død i både vakre, fascinerende og groteske spillmiljøer.

Aktuelle temaer:

• Dataspill som det glemte kulturuttrykket i offentlige rom.
• Dataspill som sanselige og estetiske opplevelser i undervisningsrammer.
• Hvorfor Virtual Reality er i en særstilling når det gjelder sansing og estetiske opplevelser
• Strømming av dataspill, og hvilken relevans dette kan ha for ulike formidlingssituasjoner.
• Delta i en reell undervisningssituasjon med dataspill, som om du var i et klasserom.
• Q&A underveis.

Forventning til deltakerne:

Ta en prat med elever eller barn hjemme om dataspill de spiller, og hva slags spill de anbefaler for voksne 😊

Presentasjon av kursholderne:

Jørund Høie Skaug:

Spillbyråkrat som jobber i Kulturtanken, hvor han jobber så mye som mulig med formidling av dataspill, særlig i Den kulturelle skolesekken. Har bakgrunn fra Senter for IKT i utdanningen og Udir, og har vært med på å skrive boken Spillpedagogikk – dataspill i klasserommet.
Favorittspill akkurat nå: It Takes Two

Odin Nøsen:

Jobber til vanlig som rådgiver for skole hos oppvekstsjefen i Randaberg kommune, hvor han også får låne klasserom hvor han bruker dataspill i den ordinære undervisningen. Han har jobbet med og brukt dataspill i undervisning siden 2010, og holdt en rekke foredrag og kurs om dette. Er en del av kollektivet Spillpedagogene og medforfatter av boken “Spillpedagogikk - Dataspill i klasserommet”.
Favorittspill akkurat nå: Sayonara Wild Hearts

Vi tar forbehold om endringer i programmet og nok påmeldte. Deltakeren vil blir fakturert ved avbud etter avmeldingsfristen.