Med Peer Gynt i klasserommet

Vis i Google Maps
Påmeldingsfrist

30.05.2022

2 500,- (Kursavgift, medlem av Utdanningsforbundet)

3 100,- (Kursavgift, ikke-medlem)

Praktisk ansvarlig

Marianne Aagedal
E-post: maraag@udf.no

Faglig ansvarlig

Nils Winther Lorange
E-post: nillor@udf.no

«Hva er det å være seg selv?» Ibsen har gitt oss mange spørsmål, det er viktig å reflektere over, og har med rette en viktig posisjon i norsk skole. Utdanningsforbundet og Peer Gynt as har satt sammen et todagers kurs, som har som mål å bli bedre kjent med Ibsens klassiker Peer Gynt. Begrenset antall plasser!

«Hva er det å være seg selv?» Ibsen har gitt oss mange spørsmål, det er viktig å reflektere over, og har med rette en viktig posisjon i norsk skole. Kanskje er Ibsens spørsmål enda mer aktuelle for skolen i dag, siden svarene vi søker ikke lenger har to streker under seg?

Utdanningsforbundet og Peer Gynt as har satt sammen et todagers kurs, som har som mål å bli bedre kjent med Ibsens klassiker Peer Gynt, og dermed gi konkrete måter å engasjere elevene i viktige temaer.

Kurspriser
Kr. 2500,- for medlemmer i Utdanningsforbundet.
Kr. 3100,- for andre.

Prisen inkluderer: Introduksjon, «Ved korsveien», helaftens forestilling Peer Gynt ved Gålåvatnet, workshop, lunsjbuffet (tirsdag), verdivegen – en filosofisk vandring med dilemmaer, busstransport mellom Vinstra og Gålå.

Hotell
Vi har reservert rom på Peer Gynt Hotell og Spiseri. Det er begrenset antall rom, så her er det "førstemann til mølla". Du reservere rom gjennom påmeldingen, men rommet gjøres opp av den enkelte ved avreise.

Enkeltrom kr. 1290,- inkl. frokost.
Dobbeltrom kr. 1590,- inkl. frokost.

Mandag 8. august 2022:

kl. 16:20  Avreise med buss fra Peer Gynt Hotell og Spiseri på Vinstra.

Kl. 17:00  Velkommen til Gålå og «Ved korsveien», en samtale mellom
programleder Hilde Sandvik og årets Solveig, Mimmi Tamba.

Kl. 18:00 Peer Gynt-kurset – en introduksjon til kurset og forestillingen. Vi møtes i eget lokale, der vi får billetter til forestillingen.

Kl. 19:30 Henrik Ibsens Peer Gynt, i regi av Per Olav Sørensen, med blant andre Aksel Hennie, Gjertrud Jynge og Mimmi Tamba.

Kl. 23:05 Buss ned til Peer Gynt Hotell og Spiseri

Tirsdag 9. august:

Kl. 09:00 PARALLELLE SESJONER (frem til 12.00)
Metodikk for å undervise i Peer Gynt i klasserommet. Workshopene er praktisk rettet, du må velge mellom:

Workshop 1. Peer Gynt dataspill i klasserommet (Kristoffer Kjelling)
Om ikke lenge lanseres «Peer Gynt» som dataspill, med spesiell tilrettelegging for bruk i skolen. Kristoffer Kjelling gir oss veiledning i hvordan vi kan benytte dette spillet som metode i undervisningen.

Workshop 2. Peer Gynt – dramatisering i klasserommet (Anne Bryhn)
Praktisk veiledning i hvordan en scene fra Peer Gynt, enkelt kan settes opp i en klasse. Forberedelser og gjennomføring, som lett kan videreføres til andre skuespill.

Kl. 12:00 Enkel lunsj på hotellet
Kl. 12:50 Buss til Gålå

Kl. 13:30 «Verdivegen» – en vandring i et ytre og et indre landskap. Filosofisk vandring med Ibsens dilemmaer og møte med Peer Gynt. Oppmøte ved stabburstrappa for en 5 km lang vandring.

Kl. 15:30 Oppsummering og inspirasjon til videre arbeid.
Kl. 16:00 Buss ned til hotellet og videre til Vinstra Stasjon.

Om kursholderne
Kristoffer Kjelling, lektor i medier og kommunikasjon og norsk med utdanning fra Universitetet i Oslo. Kristoffer har undervist ved Sandvika videregående skole siden 2006. Fra 2020 til 2022 har han vært nettredaktør for læreverket Grip teksten på Aschehoug univers. Han har vært med på å utvikle den pedagogiske rammen rundt Peer Gynt-spillet og tilrettelegge det for bruk i klasserommet.

Anne Bryhn, koreograf og pedagog med utdanning fra Statens Balletthøgskole (KhiO) og Høgskolen i Oslo, Institutt for estetiske fag, Drama og teaterkommunikasjonslinjen. Anne er fast ansatt ved OsloMet, Institutt for estetiske fag, hvor hun er faglig ansvarlig for grunnfaget og teater i undervsningen (TiU) Hun underviser også på studiene Maskespill, Fortellerkunst, TiU, Regi, praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) og master.

Vi tar forbehold om endringer i programmet og nok påmeldte. Deltakeren vil blir fakturert ved avbud etter avmeldingsfristen.