Seminar om fagfornyelsen og digital dømmekraft

Om arrangementet

Hvor og når?
tirsdag 11. feb. kl. 08:30 - 11:30

Litteraturhuset i Bergen, Østre Skostredet 5

Litteraturhuset i Bergen

Vis i Google Maps

Velkommen til halvdagsseminar for lærere i anledning Safer Internet Day. Seminaret arrangeres av Mobbeombudet i Vestland, Helse Bergen og Utdanningsforbundet. Mål for seminaret er å gi ansatte i skolen hjelp til å ha god undervisning om digital dømmekraft.

Målgruppe: Lærere, rektorer, helsesykepleiere og politikere.

Pris: 150 kroner. Påmelding og billetter via Litteraturhuset i Bergen.

 

Program

8.30–9.00  Dørene åpner. Kaffe og noe å bite i.

9.00–9.30 (30 min)
Slik ser foreldre og lærere på digitaliseringen i skolen og sin rolle som digitale oppdragere.

Presentasjon av ny forskning om erfaringer og synspunkter som foreldre og lærere har om barn og digitale medier. Av faglig leder i Barnevakten, Kjellaug Tønnesen.

9.30–10.05 (35 min)
Digital dømmekraft i skolen – dette kreves av læreren fra høsten 2020.  

Fakta + gruppearbeid. Daglig leder i Barnevakten Leif Gunnar Vestbøstad Vik presenterer læringsmål og fokus i Fagfornyelsen om digital dømmekraft og digitalt medborgerskap.

10.15–10.45 (20 min)
Digital dømmekraft for sårbare elever.

Seksjonsleder Unni Sagstad i Regionalt fagmiljø for autisme, ADHD, Tourettes syndrom og narkolepsi i Helse Vest innleder. Leif Gunnar Vestbøstad Vik fra Barnevakten presenterer den nye læringsressursen «Gøy på nett» med fokus på barn med utviklingsforstyrrelser.

10.45–11.30 (45 min)
Snapchat og Tik Tok – en glede eller forbannelse for elevene?

Innledning fra avdelingsleder Kent Træen ved Nygårdslien skole. Han har bedt foreldre på barneskolen om å slette barnas Snapchat. Ungdommer som selv har Snapchat og bruker sosiale medier i sin hverdag deler sine erfaringer.

Mobbeombudet Mari Kristine Morberg forteller hvordan sårbare barn får et bedre liv ved å kunne finne venner på sosiale medier.  Kjellaug Tønnesen i Barnevakten presenterer fakta og begrunnelser for aldersgrensene og utfordrer til samtale om: Er de modne nok – og modne nok til hva?

11.30  Slutt