Liten og stor – om betydningen av flere ansatte i barnehagen

Om arrangementet

Hvor og når?
mandag 13. mars kl. 18:00 - 20:00

Lærerne hus, Osterhausgate 4A

Osterhausgate 4A, Oslo

Vis i Google Maps
Påmeldingsfrist

13.03.2023

Praktisk ansvarlig

Marianne Aagedal
E-post: [email protected]

Faglig ansvarlig

Hanne Fehn Dahle
E-post: [email protected]

Som oppvarming til Barnehagedagen inviterer Fagforbundet, FUB og Utdanningsforbundet barnehageansatte, foreldre og andre interesserte til kveldsseminar dagen mandag 13. mars. Du kan følge seminaret digitalt eller komme til Lærernes hus.

Her kan du følge seminaret digitalt:

Samtalen og innledningene på kveldsseminaret vil ta for seg nærhet og tilgjengelighet. Om hvordan vi kan fange øyeblikkene ved å være helhetlig til stede. Om hvor viktig det er å være sammen om noe, for at vi voksne skal kunne ane hva barna liker og interesserer seg for. Og om at barns beste skal vurderes i alle saker og tiltak som berører dem. Har dagens ansvarlige myndigheter lagt barns beste til grunn i vurderingen av bemanningen i barnehager?

Rammeplanen for barnehager vektlegger betydningen av et tilstedeværende personale som ser hvert enkelt barn. Der står det blant annet: «I barnehagen skal alle barn oppleve å bli sett, forstått, respektert og få den hjelp og støtte de har behov for.»

Barn trenger voksne som kan se dem, lytte til dem, leke med dem og trøste ved behov. Flere ansatte i barnehagen vil bidra til at hvert enkelt barn blir sett og fulgt opp på en god måte.

På kveldsseminaret vil vi få en hilsen fra kunnskapsminister Tonje Benna, og innledninger fra leder av FUB, Einar Olav Larsen, leder av yrkesseksjonen kirke, kultur og oppvekst i Fagforbundet, May-Britt Sundal og nestleder i Utdanningsforbundet, Hege Valås

Forfatterne av fagartiklene til barnehagedagen vil holde hver sin innledning og delta i en felles samtale. Disse er: Professor Kari Carlsen, filmregissør, barnehagelærer og forfatter J.R. Navarro Fica og professor emerita Berit Bae.

PROGRAM

Møteledere:
Ingri Bjørnevik, Fagforbundet
Hanne Fehn Dahle, Utdanningsforbundet

18.00–18.20 Velkommen
May-Britt Sundal, leder, yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst, Fagforbundet
Hege Valås, nestleder, Utdanningsforbundet
Einar Olav Larsen, utvalgsleder, Foreldreutvalget for barnehage (FUB)

18.20–19.00
Å oppdage verden sammen
Kari Carlsen, professor, Universitetet i Sørøst-Norge

Skyggeflukten med liten og stor