Seminar for UH: Langtidsplanen og forskningsprogrammet ”Horisont Europa”

Om arrangementet

Hvor og når?
fredag 04. nov. kl. 09:00 - 11:00

Digitalt via Zoom

Påmeldingsfrist

04.11.2022

Praktisk ansvarlig

Marianne Aagedal
E-post: [email protected]

Faglig ansvarlig

Astrid Kristin Moen Sund
E-post: [email protected]

Utdanningsforbundet ønsker å gi medlemmer i UH informasjon om større pågående prosesser i sektoren. På dette seminar vil vi se nærmere på ny "Langtidsplanen for forskning og høyere utdanning" (2023-2032) og verdens største forskningsprogram "Horisont Europa". Hvilken plass og hvilke muligheter er det for norsk utdanningsforskning?

Målgruppe: Alle medlemmer i universiteter og høyskoler. Interesserte fra andre medlemsgrupper kan også delta.

Seminaret er gratis og foregår kun direkte, dvs. det blir ikke gjort opptak.
Det vil bli mulighet for å stille spørsmål i chat.

I første del av seminaret vil Elise Naumann fra Kunnskapsdepartementet presentere ny Langtidsplan for forskning og høyere utdanning. Langtidsplanen for forskning og høyere utdanning er et av de viktigste strategiske virkemidlene i kunnskapspolitikken. I langtidsplanen gir regjeringen uttrykk for hva den fra et nasjonalt perspektiv mener det er særlig viktig å prioritere de kommende årene. Langtidsplanen revideres hvert fjerde år, ny plan fra regjeringen Støre ble lagt fram 23. september 2022.

I andre del av seminaret vil Anette Askedal og Siv Haugan fra Forskningsrådet gi en introduksjon til ”Horisont Europa”, verdens største forskningsprogram - med vekt på utdanningsforskningens plass i programmet.

Norske aktører kan søke om midler på lik linje med bedrifter, offentlige virksomheter og forskningsinstitusjoner i EU-medlemsland. Horisont Europa har et budsjett på ca. 100 milliarder euro, og midlene går til de beste prosjektforslagene innenfor de områdene som Horisont Europa dekker. Prosjektene er tverrfaglige i større grad enn i tidligere rammeprogram, og det er ingen "nasjonale kvoter".  Hvor mye av disse midlene som går til Norge blir da avhengig av at norske aktører klarer å konkurrere seg til prosjektmidler. Neste utlysning i Horisont Europa kommer våren 2023, så meld deg på og vær i forkant.

Velkommen til seminar!