Seminar for UH: Aktuelle utdannings- og forskningspolitiske saker

Gunn Gallavara

Eirik Bäcklund
E-post: [email protected]

Utdanningsforbundet ønsker å gi medlemmer informasjon om større pågående prosesser i UH-sektoren. På dette seminar vil vi ta for oss to av forslagene til ny universitets- og høgskolelov. I tillegg har vi fått en oppfordring om å komme med tips til hvordan fremme gode krav i lokale forhandlinger.

Målgruppe: Alle medlemmer i universiteter og høyskoler. Interesserte fra andre medlemsgrupper kan også delta.

Foregår kun direkte, det blir ikke gjort opptak. Seminaret er gratis.

Det vil bli mulighet for å stille spørsmål i chat.

Kunnskapsdepartementet har siden 2018 jobbet med grunnlaget for en ny universitets- og høgskolelov som etter planen legges frem i 2023. Foreslåtte endringer kan få stor påvirkning for medlemmer i Utdanningsforbundet. I dette seminaret har vi valgt å se på to sentrale punkt; midlertidig ansettelse og nedleggelse av studiesteder og avvikling av sentrale profesjonsfag (herunder lærerutdanninger) ved statlige institusjoner.

Regjeringen har som mål å stramme inn regelverket for bruk av midlertidige stillinger i universitet og høgskoler. I utredningen forslår regjeringen å fjerne paragrafer i regelverket som i dag gir adgang til å ansette midlertidig. Er disse endringene hensiktsmessige? Vil det være mulig å legge til rette for at alle ansatte i undervisnings- og forskerstillinger kan ha fast stilling? Kan dette få uheldige konsekvenser for institusjonen?

Hvem bør ha myndighet til å ta avgjørelser om å legge ned studiesteder og avvikle sentrale profesjonsfag? Hvem bør ha myndighet til å etablere nye studiesteder og sentrale profesjonsfag? Er det mulig å sikre høy kvalitet i lærerutdanning og tilbud om lærerutdanning i hele landet?

I tillegg vil Eirik Bäcklund gi gode tips til hvordan du skriver lønnskrav og hva du må gjøre nå for at du skal få uttelling ved høstens lokale forhandlinger.

Meld deg på for å få lenke til seminaret! Velkommen!