Skolering av plasstillitsvalgte

Grunnskolering av tillitsvalgte er en kjerneoppgave i fylkeslagets arbeid. I grunnskoleringen inngår 4 samlinger, kalt TV-kurs. Den fjerde og siste foregikk onsdag 24. april med ca. 50 tillitsvalgt på plass.

Tema på TV4 er blant annet medbestemmelse, men også kunne skille mellom hva som er informasjon og drøfting. Et viktig element rundt medbestemmelse er å lytte til hvilke erfaringer de tillitsvalgte har gjort seg i løpet av det første året.

- Vi må jobbe med hyppigheten

Jeanette Løyning Ottem-Hansen er tillitsvalgt på Frøy skole, en 1-10 heldags skole til barn som har omfattende hjelpebehov. Skolen har ca. 60 elever i Larvik, og Jeanette har ett mål for medbestemmelse neste skoleår. Det er å avtale jevnlige medbestemmelsesmøter på faste tidspunkter. Det har det ikke vært rom for i år. Rektor har vært opptatt på mange områder i inneværende , men vi har felles mål om å få til det. Ellers så har Jeanette fått deltatt på ansettelsesprosesser på skolen.

Jeanette Løyning Ottem-Hansen er ny som tillitsvalgt og opptatt av ressurser til skolen.

- Hvilke utfordringer ser du som tillitsvalgt på din skole?

- Frøy skole er som nevnt en spesialskole. Det å ha nok ressurser er krevende. Vi opplever at flere og flere søker til oss, og vi har ressurskrevende elever som trenger tett oppfølgning. Behovene er sammensatt både rundt ansatte, kompetanse og fysiske forhold. Det er også knyttet stor usikkerhet rundt tilrådingene fra PPT ikke lengre vil inneholde et timeantall. Hva dette vil bety i praksis er en sak vi må følge opp.

- Vi er nye begge to

Morten Langass, tilllitsvalgt Sentrum skole, er fornøyd med jevnlige medbestemmelsesmøter på egen skole

Morten Langaas, tillitsvalgt ved Sentrum skole i Horten, trekker fram at både han og rektor har vært nye i sine oppgaver dette året. Fordelen med det er at begge to har vært opptatt av å lage gode rutiner rundt medbestemmelsesmøtene. Morten og rektor har møtt hverandre stort sett hver annen uke. Møtene har vært preget av god dialog, selv om sakene de har drøftet også har vært krevende. I Horten har en opprivende skolestrukturdebatt satt sitt preg på skoleåret. En struktur som fortsatt ikke er helt landet, og som skaper usikkerhet om hvordan de blir kommende skoleår. Rektor har fått ny stilling utenfor kommunen, og ny ledelseskabal kan påvirkes av skolestruktur.

Om grunnopplæringen i Utdanningsforbundet

Valg av nye tillitsvalgte bør skje innen 15. mai og varer normalt for to år om ikke annet er bestemt. Grunnopplæringen er obligatorisk for alle nye tillitsvalgte. Lokallagene vil innkalle alle nye tillitsvalgte til TV1 i løpet av august/september på dagskurs. Senere skolering har fylkeslaget ansvar for. TV2 og TV3 er 2-dagerskurs , normalt i oktober og februar/mars. TV4 er et dagskurs vanligvis i april. Grunnskoleringen kommer i tillegg til ordinær skolering i regi av lokallaget.

Grunnopplæringen i Utdanningsforbundet skal gi nødvendig basiskompetanse til alle arbeidsplasstillitsvalgte i Utdanningsforbundet, tilpasset tariffområde og uavhengig av lokale forhold.

Gjennom grunnskoleringen skal de arbeidsplasstillitsvalgte:

• Bli trygge i rollen og motiveres til innsats
  • Kunne utøve medbestemmelse på arbeidsplassen
  • Få innsikt i lover, avtaler, Utdanningsforbundets politikk og andre forhold som danner rammene for tillitsvalgtarbeidet
  • Bli kjent med Utdanningsforbundets politikk og være bevisst handlingsrommet som tillitsvalgt
  • Bli i stand til å arbeide strategisk for Utdanningsforbundets politikk og medlemmenes interesser
  • Forstå hva det betyr at Utdanningsforbundet er en profesjonsorganisasjon og hvordan profesjonsfaglig argumentasjon kan brukes
  • Drøye 50 tillitsvalgte på TV4-skolering på Hotel Klubben