Sunn økonomi, syk skole?

Utdanningsforbundet Tønsberg sendte i forkant av kommunestyremøtet 18.6. en oppfordring på e-post til alle politikerne i kommunestyret. Du kan lese den i sin helhet under.

Tønsberg kommune har lansert et mål om sunn kommuneøkonomi. Det høres ansvarlig ut, fremtidsrettet og fornuftig, men når sunn kommuneøkonomi betyr flate kutt i skolene, må vi tørre å spørre: Sunt for hvem? 

I skolen finnes det ingenting som er flatt. Hver elev er ulik. Hvert behov er forskjellig. Når ressursene reduseres, rammer det elevene – i klasserommet, i skolebiblioteket, i friminuttene og i møtet med trygge voksne. 

Hver gang kommunens sparekniv settes i skolenes rammer, svekkes mulighetene for tilpasset opplæring, for delingstimer, for oppfølging av elever med særskilte behov. Når én lærer må gjøre jobben to gjorde før, mister noen barn det lille ekstra de trengte. Noen faller bakpå. Noen slutter å rekke opp hånda. 

Dette er ikke fremtidige scenarioer. Det skjer nå – på skolene i Tønsberg. Politikerne ønsker seg en mer praktisk skole, og undervisning tilpasset hver enkelt elev. Skolen skal ha fokus på lesing, med styrking av skolebibliotekene, men lærerstillinger forsvinner uten å bli erstattet. Skolebibliotek må nedprioriteres. Minstenormen for lærertetthet står i fare. Behovene blant elevene blir ikke færre – men ressursene gjør det.  

Hvordan kan lærere og ledere i tønsbergskolen få til en god skole i praksis, når økonomien fører til én lærer alene med 30 elever? Kan vi forvente at en ansatt tar vare på biblioteket, når det mangler voksne i klasserommet?  

Vi forstår at kommunen står i krevende økonomiske tider, men vi nekter å akseptere at kutt i skolen er det «sunne» valget. Å svekke barnas læring, trygghet og mulighet til å lykkes er ikke bærekraftig – det er kortsiktig. For hvert årsverk som forsvinner i dag, øker utfordringene i morgen. 

Derfor sier vi tydelig fra til politikerne i Tønsberg: Skolen tåler ikke flere flate kutt. Når det går ut over lærerstillinger, går det ut over barn, og det finnes ikke lenger noe å kutte uten at det rammer kvaliteten i opplæringen. 

En virkelig sunn kommuneøkonomi investerer i barna, fordi det er smart. Fordi det er rett. Og fordi det er der fremtiden bygges. Sunn kommuneøkonomi kan ikke bety syk skole.