Lederforum

En viktig forutsetning for å utvikle en reell profesjonell læringskultur er kompetanse i refleksiv praksis. Selv om det finnes flere profesjonsfellesskap som har samarbeidstid, er det dessverre ikke selvsagt at samarbeidet er hverken lærende eller reflektert. Ledere i skole og barnehage har en viktig rolle som relasjonsbygger ved å bidra til at kulturen er preget av tillit og åpenhet, og dette kan forsterkes gjennom at ledere selv er lærende i sin ledelse av læring i skole og barnehage.

Dette kurset er gjennomført

Om kurset

Hvor og når?
tirsdag 29. nov. kl. 18:00 - 20:00

Kunnskapsparken

Bernard Lunds vei 4, 9300 FINNSNES

Vis i Google Maps
Påmeldingsfrist

16.11.2022

Praktisk ansvarlig

Kristine Strandborg Wulfsberg
E-post: [email protected]
Telefon: +4790033759

Utdanningsforbundet Senja inviterer ledere i skole og barnehage til kurset "Lærende ledelse". Kurset varer i 2 timer, og etterpå vil det bli servert middag på Tiger Sushi. Dersom man kun ønsker å delta på kurset og ikke middagen, så ber vi om at det gis beskjed pr epost om dette. 

Kursets målsetting:I kurset vil vi presenterer forskning og teori som viser hvordan og hvorfor ledere kan bidra til å bygge en profesjonell læringskultur gjennom å være bevisst egen kommunikasjon og verdier i sin deltakelse i læreres læring.

En grunnleggende antakelse som danner fundamentet for dette kurset er at dersom ledere er åpen for læring og samtidig klarer å utfordre egne og andres handlingsteorier, kan ledere gjennom å fokusere på egen adferd bidra til en profesjonell læringskultur og bedre problemløsning.

Innhold og arbeidsmåter:Lærende ledelse – hva innebærer det?- Betydningen av å utfordre egne og andres handlingsteorier- Fra profesjonsfellesskap til et profesjonelt læringsfelleskapHvorfor skal lærende ledelse føre til utvikling av en profesjonell læringskultur.- Lærende ledelse i et selvbestemmelsesperspektivKurset vil være en veksling mellom foredrag og refleksjonsoppgaver.

Presentasjon av kursholderne:Ide Katrine Birkeland er akademisk programdirektør for utdanningsledelse og førsteamanuensis i kommunikasjon og ledelse ved Handelshøyskolen BI. Hun er også fagansvarlig for lærende ledelse i Skandinavia. Ide Katrine er co-leder ved Senter for innovasjon i utdanning, som forsker på utdanningsledelse og leverer ledertrening til skole- og barnehageledere på alle nivå. For tiden sitter Ide Katrine i programstyret for Evaluering av Implementering av Rammeplanen, som er et forskningsprosjekt initiert av Utdanningsdirektoratet.Anne Berit Emstad er innovasjonsleder ved Institutt for lærerutdanning ved NTNU. Stillingen er knyttet til universitetsskolesamarbeidet i Trondheim, og hennes oppgaver er i stor grad relatert til FoU-prosjekter knyttet til skole og lærerutdanning, som foregår i samarbeid mellom skole og universitet. Hun har doktorgrad innen skoleledelse og forsker på ledelse og skoleutvikling, lærerutdanning og nyutdannede lærere, men er også aktiv innen kulturskolerelatert forskning.