Vellykket lederkonferanse

Over 100 ledere samlet seg på Clarion hotel den 16.april i forbindelse med Utdanningsforbundet Rogaland sin lederkonferanse.  Tema var ytringsfrihet, hvordan ha gode samtaler med mennesker i krise og bruke kommunikasjon for å få ansatte til å yte mer.

Dagen åpnet ved advokat Jorunn Bjerke fra juridisk seksjon i Utdanningsforbundet. Hun tok for seg ytringsfrihet i offentlig sektor. Ytringsfriheten står sterkt i lovverket, og lovverket gjelder også for ledere. Selv om en del kommuner/arbeidsgivere har en egen kommunikasjonsstrategi, så gjelder den for kommunen og ikke nødvendigvis for de ansatte, så lenge de ansatte (og ledere) ytrer seg i jeg-form er det tydelig at det er personlige meninger.

Deretter tok var det Arnhild Lauveng, spesialist i klinisk samfunnspsykologi – hun gav oss noen verktøy både for å forstå og for å hjelpe ansatte i kriser. Samtidig som hun poengterte at ledere skal være arbeidsgivere og ikke terapeuter/psykologer for de ansatte.

Dagen ble avsluttet med Mads Nordmo Arnestad som tok oss med inn i kommunikasjonens verden. Foredraget hadde tittelen “Pay it forward” og temaet gikk på ulike arbeidsmiljø. At “pay it forward” prinsippet gir gode arbeidskulturer og resultater bør ikke komme som en overraskelse etter dette foredraget.

Vi håper at alle på ett eller annet vis gikk hjem med noen verktøy man kan bruke i sitt daglige virke som leder.

Takk til alle dere som delte dagen sammen med oss.

Fylkesleder Elin Djuve, nestleder Karin Elisabeth Kaald Wathne og lederrepresentant i fylkesstyret Espen van der Hoeven