Pressemelding fra UDF Oslo om Oslobudsjettet 2020

I forbindelse med byrådets forslag til budsjett for 2020, har Utdanningsforbundet Oslo sendt ut en pressemelding.

Gi bydelene handlingsrom og de ansatte pusterom!

Riktig vei for videregående, men lang vei igjen.

De videregående skolene i Oslo har fått mye oppmerksomhet i valgkampen. Det meste har handlet om inntaksmodeller, nå har de videregående skolene i Oslo også fått budsjettoppmerksomhet.
- Selv om 5 millioner ikke akkurat er en kjempeøkning når totalsummen for videregående skoler er 3,1 milliarder, gleder vi oss over at de videregående skolene nå får en rammeøkning, sier leder i Utdanningsforbundet Oslo, Aina Skjefstad Andersen.

Skjefstad Andersen ser mye positivt i det framlagte budsjettforslaget, blant annet utvidelse av gratis AKS og styrking av skolehelsetjenesten. Hun minner likevel om at 18 år med kutt på langt nær har blitt reparert. Spesielt utstyrsparken i videregående ville hatt godt av ytterligere styrkning.

Nå må byrådet ta bydelsøkonomien på alvor!

Byrådet forventer at bydelene skal levere stadig bedre tjenester, men jobben skal samtidig gjøres stadig billigere. De siste åtte årene har bydelene gått glipp av rundt 300 millioner i manglende kompensasjon for befolkningsvekst – og byrådet legger opp til fortsatte kutt i bydelsøkonomien.

- Vi kan ikke se at byrådet har forståelse for situasjonen i bydelene når de velger å skrive i budsjettet at «Det handler om å gjøre de riktige tingene på riktig måte». Det er faktisk sånn at noen ganger gjør den økonomiske situasjonen at det blir umulig å gjøre det som er riktig, sier Skjefstad Andersen. Hun forklarer at mange bydeler ikke setter inn vikarer ved sykefravær før etter to uker. Skjefstad Andersen lurer på om byrådet mener det er «riktig måte» å la barnehager være uforsvarlig lavt bemannet ved sykdom i personalet.

- Det er flott at byrådet setter av 30 millioner ekstra til å oppfylle pedagognormen i barnehagene, men det har lite effekt hvis ikke det også er penger til vikarer. For at bydelene skal ha penger til vikarer må de økonomiske rammene styrkes. Det er det som er det riktige å gjøre, avslutter Skjefstad Andersen.